Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Sayın Başbakan Elektrik olayında doğru söylüyor.

Sayın Başbakan elektrik olayında doğru söylüyor

Geçen hafta sayın Başbakan ile tekstilciler ve sanayiciler arasında birçok polemik oldu. Bazı sözler yanlış (!) anlaşıldı. Ancak iğneyi kendimize çuvaldızı başkasına batıralım. Olayların çoğunda sayın Başbakan haklı.

Tekstilciler konusunda fazla birşey söylemek istemiyorum. Fakirlikte eşitlik aramıyorsak gereğini yapacağız. Marka ve kalite çözümdür. Bu konuyu defalarca dile getirmiştik. Geçelim.

Ve gelelim elektrik özelleştirmesine...

Sayın Başbakan elektrik özelleştirildiğinde daha çok şikayetçi olacaksınız anlamında demeçler verdi.

Bence doğru söylüyor.

A) Özelleştirme sonucunda elektrik iletim ve dağıtımının özelleştirilmesini düşünelim. İstanbul’da bu dağıtım özelleştirmesini yaşadık. Özel sektör, kısa yoldan kara geçmeyi düşünürse,

a) Yetersiz personelle çalışacak,

b) Yenilenmesi gereken hatları yenilemeyecek,

c) Böylece elektrik kayıp, kaçak ve kazaları artacak,

d) Arıza ve kesintiler artacak.

Sonuçta bir şekilde özelleştirme sözleşmesine uygun olmayan hareketler sonucu, özelleştirilen şirket geri alınacak.

B- Elektrik üretiminin özelleştirildiğini varsayalım.

Eğer firma elektrik üretimi yatırımı yapacaksa,

a- Doğalgaz yatırımı yapmaz. Çünkü üretim pahalıya mal olur ve satış fiyatı 10-15 cent veya 120-180 YKR civarında olur ve dünya fiyatlarından pahalı fiyat sanayiciyi CİYAK CİYAK bağırtır.

b- Hidrolik ve kömür santralı yaptığını varsayalım. Yatırım süresi çok uzun olup her biri optimal kapasitede bir yatırımsa (2) milyar dolara mal olacağını düşünüyorum.

- Böyle bir yatırımda hammadde (kömür veya akarsu) temini önemli bir handikap,

- Yapılan yatırımın amortismanı çok büyük bir maliyet unsuru,

- Üretilen enerjinin nakil ve dağıtımı astarı yüzünden pahalıya gelecek bir maliyet,

- Bu durumda da elektrik maalesef ucuz olmayacaktır.

C- Gelelim atom enerjisine.

Bir atom santralı en az (5) yılda ve en az (3) milyar dolara mal olur. (2) yılda kredi ve makine alımı dersek yatırım süresi (7) yıla ulaşır.

15 milyar kw/s üretim olduğunu varsayalım.

Maliyete amortisman bedeli (600) milyon dolar biner. Bu da kw/s üzerine 600/15.000=4 cent sadece amortisman gideri demektir. En iyimser tahminle. İşletme gideri ve hammaddeyi koyduğumuzda ilk (5) yılda 10-15 centten aşağı olmayan bir elektrik fiyatı ile karşılaşırsınız. Başbakan işte burada haklı.

Zaten gördüğüm kadarıyla hükümet elektrik üretim ve dağıtımını sahiden özelleştirmek istemiyor.

Öyle ise hükümet bir kararlılık göstersin de yiğitlik onlarda kalsın. ‘Elektriği özelleştirmeyeceğiz’ desinler de hem kendileri rahat etsin hem de sanayiciler ne yapacaklarını bilsinler.

 

Cevdet Akçakoca

Yeminli Mali Müşavir

www.cevdetakcakoca.com


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com