Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


84 SAYILI KDV GENEL TEBLIGININ TATBIKATI

Bursa, 24.10.2002

DAHILDE ISLEME REJIMI AÇISINDAN KDV IADESI

Bir yazimizda Dahilde Isleme Rejimini genel olarak ele almistik.
Dahilde Isleme Rejimi, dis ticarette rekabet kosullarini ve ihracati artirmak için getirilmis bir sistemdir. Ancak, bu rejime ragmen 1998 yilinda ülke krize girmeye baslayinca Kanun Koyucu, ihracatçiyi finansman açisindan rahatlatmak ve dis ticarette rekabet gücünü artirmak için KDV Kanununa geçici 17. maddeyi eklemis 3065 sayili ve 2008 yilina kadar geçerli bir tesvik getirmistir.
Madde aynen asagidadir:
Geçici Madde 17: Dahilde isleme ve geçici kabul rejimi kapsaminda ihraç edilecek mallarin üretiminde kullanilacak maddelerin 31.12.2008 tarihine kadar tesliminde Katma Deger Vergisi Kanununun11.inci maddesinin 1 numarali fikrasinin (c ) bendi hükümlerine göre, bölgeler, sektörler veya mal gruplari itibariyle islem yaptirmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir. Bu maddenin uygulanmasinda ihracat süresi olarak anilan bentteki süre yerine, bu rejimlerle öngörülen süreler esas alinir. Ihracatin sartlara uygun olarak gerçeklestirilmemesi halinde zamaninda alinmayan vergi, vergi ziyai cezasi uygulanarak gecikme faizi ile birlikte alicidan tahsil edilir.
KDV Kanununun verdigi bu yetkiyi kullanan Maliye Bakanligi Dahilde Isleme Rejiminin KDV açisindan kullanimi için önce 71 ve 75 sayili tebliglerle düzenleme yapmis daha sonra bu tebligleri iptal ederek tatbikatin son seklini 83 ve 84 sayili KDV tebligleri ile açiklamistir.

DAHILDE ISLEME VEYA GEÇICI KABUL REJIMINDE TECIL TERKIN UYGULAMASI

Bakanlar Kurulu, dahilde isleme veya geçici kabul izin belgesi kapsaminda, ihraç edilecek ürünlerin imalinde kullanilacak maddelerin bu belgelere sahip mükelleflere tesliminde KDV Kanununun 11/1-c maddesine göre tecil-terkin sistemine göre islem yapilmasina karar vermistir.

Uygulamadan Yararlanacak Mükellefler:

a- Tecil-terkin sisteminde uygulama yapilabilmesi için, alicilarin KDV mükellefi olmalari ve Dahilde Isleme veya Geçici Kabul Izin Belgesi sahibi olmalari gerekir.
b- Ancak bu kapsamda gerçeklesecek teslimler nedeniyle düzenlenecek faturalarda;
1- Her bir mal türüne iliskin KDV hariç bedelin 2,5 milyar lirayi asmasi
2- Tekstil sektöründe ise pamuk, yün, iplik ve kumas disindaki mallarda her bir mal türüne iliskin KDV hariç bedelin 500 milyon lirayi asmasi zorunludur.
c- Saticilar isterlerse dahilde isleme izin belgesine sahip alicilara belge kapsamindaki mallari tecil-terkin sisteminde satmayabilirler. Böyle bir zorunluluklari yoktur.
d- Dahilde isleme ve geçici kabul izin belgesi sahibi sektörel dis ticaret sermaye sirketlerine, imalatçi vasfindaki ortaklari ve ortak disi firmalardan ihraç edilmek üzere mal alimlarinda tecil-terkin uygulamasi zorunludur.

TECIL-TERKIN UYGULAMASI NASIL YAPILACAK?

Dahilde isleme veya geçici kabul izin belgesi sahipleri tecil-terkin sisteminden yararlanmak istiyorlarsa;
a-Önce saticilara belgelerini ibraz ederler.
b-Böylece hesaplanan KDV’nin kendilerinden alinmamasini isterler.
c-Saticilar, öncelikle talep edilen malin, belgedeki cins ve miktara uygun olup olmadigini, daha önce satin alinanlari da inceleyerek düzenlenecek faturada toplam bedel üzerinden hesaplanan KDV’yi alicidan tahsil etmez.
d- Belge aslinin “ ithal edilen maddeler” ile ilgili bölümü, saticilar tarafindan gerçeklesen teslime uygun olarak doldurulur, kase basilir ve imza edilir.
“Bu belgenin ....... sirasindaki .......... miktar/birim maldan ......... miktari ..... tarih ve ........ sayili fatura ile satilmistir, seklinde serh konularak imzalanir ve kase basilir.
e- Bu kapsamda imal edilen mallar bizzat imalatçi tarafindan ihraç edilecegi gibi tecil-terkin uygulanarak ihraç kaydi ile de ihraç edilebilir.
f- Ihraç kaydi ile teslimde ihracatçilar, mallarin belgede ihraci taahhüt edilen mallar olup olmadigini belirleyerek belgenin ihracat taahhüdün bölümüne ihraç kaydi ile satin alip ihraç ettigi mallari ve miktarini belirten bir serh koyarak kase basar ve imzalarlar.
g- Bu sekilde serh düsülen belgelerin bir fotokopisi, belge sahibi tarafindan kase basilarak imzalanir ve saticiya veya ihracatçiya verilir.
h- Tecil-terkin uygulamasi kapsaminda teslim edilen mallarin faturasina “KDV Kanununun geçici 17. maddesi hükmü geregince KDV tahsil edilmemistir.” Ibaresi yazilacaktir. Kapsama giren mallar için kesinlikle ayri fatura düzenlenecektir.
Konuyu bir de sekillerle açiklayalim:

Bizzat Ihracat

Hammadde veya yard.madde Mamul
KDV KDV
Tecil-Terkin Istisnasi

Ihraç Kaydiyla Satis

Hammadde ve Yard.Madde Mamul Mamul
KDV KDV KDV
Tecil-Terkin Istisna

SATICILARIN KDV BEYANI

DIIB ve GKIB kapsaminda satis yapanlar KDV Kanununun 11/1-c maddesi çerçevesinde islem yaparlar. Saticilar, DIIB veya GKIB’ nin bir fotokopisini beyannameye eklerler.
Ihracatçiya bu kapsamda teslim yapan imalatçilar ise beyannameye ihracatçi tarafindan serh düsülen GIKB veya DIIB belgesinin fotokopisini eklerler.
Bu açiklamalara uygun hareket eden saticilarin tecil veya iade edilen vergisi, ihracatin sartlara uygun olarak gerçeklesmemesi halinde alicidan aranacaktir.

TERKIN VE IADE ISLEMLERI VE YMM RAPORU
Tecil-terkin kapsaminda satin alinan maddelerle imal edilen mallarin süresi içinde ihraç edildigi YMM ( Yeminli Mali Müsavir) raporu ile tespit edilecektir.
Bu raporlarda:
• Imalat kayitlarindaki bilgiler
• Üretim analizi ve randiman hesaplari
• DIIB veya GKIB tarih ve numarasi
• Belgenin geçerlilik süresi
• Ihracat Gümrük Çikis Beyannamesinin tarih ve numarasi
• Fiili ihracat tarihi
• Ihraç edilen malin cinsi-miktari
• Ihraç edilen mallarin üretiminde kullanilan maddelerin saticilar itibariyle ayri ayri olmak üzere cins, miktar ve tutari
• Ihracatin süresinde (belge süresi içinde) yapilip yapilmadigi
Gibi hususlar özellikle belirtilir.
Ayrica, teyidi alinan gümrük beyannamesinin onayli örnegi raporu eklenecektir.
• YMM raporlari ihracatin yapildigi her dönem için ayri ayri düzenlenir.
• Ikiser örnegi ihracatin yapildigi ayi takip eden ay basindan itibaren ( 3 ) ay içinde ilgili saticilara verilir.
• Süresinde rapor yapilamayacaksa vergi dairesince ek süre verilebilir.
• Saticilar YMM raporunu Vergi Dairesine ibraz ederek verginin terkinini saglarlar.
• Bu kapsamda mallarin ihracatçiya tesliminde de tecil-terkin uygulanmissa ayni rapor hem satici, hem imalatçinin tecil edilen vergileri için kullanilir.
• Satici bu teslimle ilgili vergi iadesi istemisse, rapor, satis fatura fotokopisi, veya fatura bilgilerini içeren ve satici tarafindan onaylanan bir liste ibrazi ile KDV iadesini alabilir.
• Belge kapsaminda alinan mallardan üretilen mallar zamaninda ihraç edilmezse alinmayan vergi, vergi ziyai cezasi da tatbik edilerek gecikme faizi ile alicidan tahsil edilecektir.

Burada dikkat edilmesi gereken en önemli husus, tecil terkin uygulamasinda alinan hammadde ile ilgili faturanin, tarihi kesinlikle ihracattan önce olmasidir.

Dahilde Isleme Izin Belgesi ve Geçici Kabul Izin Belgesi konusu tecil terkin uygulamasinda yukaridaki hususlara dikkat edilmelidir.

YEMINLI MALI MÜSAVIR
CEVDET AKÇAKOCA


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com