Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


KAYITSIZLIK VEYA KAYIT DIŞI İŞÇİLİK

Bursa, 18.10.2006

 

 

KAYITSIZLIK VEYA KAYIT DIŞI İŞÇİLİK

 

 

Kayıt dışı üretim, istihdam, ticaret konularını defalarca yazılarıma konu ettim. Bu defa da ele alacağım.

Kayıt dışı konusu, son zamanlarda tekstil KDV’sinin % 18’den % 8’e indirilmesi esnasında tekstildeki kayıt içi ve kayıt dışı işçi sayısı ile gündeme gelmişti.

Maliye Bakanlığı kayıt dışını bitirebilmek için e-devlet, daha fazla denetim ve benzeri konulara ağırlık veriyor. Bir ölçü de de başarılı oluyor. Her zaman söylediğim gibi işletmeler kayıt dışı çalışırlarsa;

 

a)     Hakiki maliyetlerini bilemez

b)     Kâr-zarar durumunu bilemez

c)      Mali tabloları doğruyu göstermez

d)     Basel II sistemi Türkiye’de oturduğu takdirde bankalardan kredi alamazlar

e)     Kendi yanlarındaki müdür ve elemanlarının firmayı soyma veya şantaj tehlikesiyle her zaman karşı karşıyadırlar

f)        Her an maliye korkusu ile yaşarlar.

g)     Ülke açısından ise kayıt dışı devam ettiği müddetçe direkt vergiler alınamaz, vergi gelirleri artmaz, adil olmayan vergi sistemi yani dolaylı vergiler gündeme gelir.

 

Vergi nispetlerinin düşmesi için kayıt dışı azalmalıdır.

Bu yazımızda kayıt dışı işçilik konusunu da ele almak isterim.

Kayıt dışı işçilik sonucunda da Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur primleri tahammül sınırını aşacak şekilde artmıştır. Bir ülkede (5) çalışana (1 ) emekli olması gerekirken, ülkemizde (2)  çalışana ( 1) emekli olduğunu unutmamalıyız. Bu durumda SSK primlerinin azalmayacağı tabiidir.

Başbakanlık nezdinde kayıt dışı istihdamı azaltmak ve tedbirler almak için  kayıt dışı istihdamla mücadele (KADİM) adı altında bir birim kuruldu ve çalışmalarına başladı. İnşallah, ülkemizin bu derdine de bir çare bulunur.

 

Kayıt dışı istihdamın tespiti pek de zor bir olay değildir.

 

a)                           Denetimleri artırır, iş müfettişlerinin baskınlarıyla kayıt dışı işçiliği o an için önlersiniz, siz arkanızı dönünce yine kayıt dışı işçi çalıştırılır.

b)                           Firmanın kapasite raporunu, makine ve tesislerini inceleyerek çalışabilecek işçi sayısını tespit  ve takip edebilirsiniz.

c)                           Bütün işçilik ödemelerinin bankadan yapılmasını sağlarsınız.

d)                           Vergi Usul Kanunu’nun 11. maddesindeki vergi kesenlerin sorumluluğu gibi bir takım tedbirler alabilirsiniz.

 

Ancak,  polisiye tedbirler değil, ekonomik tedbirler kayıt dışı konusunu çözecektir.

 

CEVDET AKÇAKOCA  

            YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİR


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com