Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


DEVLET 2007 YILI İÇİN NE PLANLIYOR?

Bursa; 10.01.2007

DEVLET 2007 YILI İÇİN NE PLANLIYOR?

BEN NE DÜŞÜNÜYORUM?

   Devlet (veya Hükümet) her yıl bir program yaparak o yılın nasıl geçeceğini, neler getirip götüreceğini planlar 2007 yılı için de bir program yapılmış olup; ekonomide sağlanan güven ve istikrarı artırarak ve mali disiplini sürdürerek ekonomik büyüme sürecini devam ettirmek, istihdamı artırmak, enflasyonu aşağı çekmek, sürdürülebilir ve sağlam kaynaklarla finanse edilebilir bir cari açık seviyesine ulaşmak, 2007 programının temel amacıdır.

   Bu çalışmamızda 01.11.2006 tarih ve 26333 mükerrer sayılı Resmi Gazeteden yararlanılmıştır. 2007 programı için temel ekonomik büyüklükler şöyledir.

KONU

 

 

2006

2007

GSYİH (Milyon TL)

 

562.913

632.433

GSYİH (Milyon $)

 

390,4

410,7

Kişi Başı Milli Gelir ($)

5.349

5559

Kişi Başı Milli Gelir ($)

8959

9662

(Satın Alma Gücüne Göre)

 

 

Nüfus (Bin Kişi)

 

72.974

73.875

İşgücüne Katılma Oranı(%)

47,6

47,4

İstihdam (Bin Kişi)

 

22.112

22.944

İşsizlik Oranı (%)

 

10,1

9,8

İhracat (FOB Milyar $)

83,5

95

İthalat (CIF Milyar $)

 

135.5

149.7

Dış Ticaret Dengesi (CIF Milyar $)

( - 52)

( - 54.7)

Cari İşlemler Dengesi (%GSYİH)

( - 7.9)

( - 7.4 )

Dış Ticaret Hacmi (%GSYİH)

56.1

59.6

Fiat Değişmesi (GSMH)

9,0

7,0

Tüfe Yıl Sonu

 

9,8

4,0

   Programın temelleri bunlar

SEKTÖRLERİN ARTIŞ HIZI

 

DAĞILIMI

 

 

 

2006

2007

2006

2007

TARIM

 

0,5

2,5

10,8

10,6

SANAYİ

 

6,5

5,2

29,3

29,4

HİZMETLER

6,8

5,4

59,9

60,1

GSMH

 

6,0

5,0

100

100

 

 

 

 

 

  2007 yılında yıllık %5’lik bir büyüme hızı planlanmış olup milli gelirin hizmetler sektörü %60,1, sanayi %29,4 ve tarım %10,6’sını meydana getirecektir.

İSTİHDAM

 

2004

2005

2006

Çalışma Çağındaki Nüfus

49,906

50,826

51,701

İş Gücü

 

 

24,289

24,565

25,508

İstihdam

 

 

21,791

22,046

23,257

Tarımdışı İstihdam

 

14,391

15,553

-

Tarım

 

 

7400

6493

6854

Sanayi

 

 

3987

4280

4412

Hizmetler

 

 

10404

11273

11911

İnşaat

 

 

1030

1171

1406

İşsiz

 

 

2498

2520

2251

İşsizlik Oranı

 

10,3

10,3

8,8

   (Çalışma çağındaki nüfus ile işgücü arasında 25.000.000 kişi kadar bir fark olup bunların en az yarısının kayıtdışı istihdam olduğunu zannediyorum. Bu da 12.000.000 kişi gibi bir sayıdır. Ne kadar büyük olduğunu, sigorta aktüerya dengelerini ne kadar bozduğunu, vergi ve sigortadaki gelir kaybını da varın siz hesap edin sayın okuyucular.)

Kamuda Çalışan                          2960                 3027
Özel Sektörde Çalışan               18831              19019
Ücretli ve Yevmiyeli Çalışan      11079              11948
İşveren ve Serbest Meslek           6408                  6570
Ücretsiz Aile İşçisi                        4303                3527

ÖDEMELER DENGESİ    Milyar $

Dünya İhracatı                              2006              2007
Mal ve Hizmetler                          14464            15891
Mallar                                           11721            12896

Türkiye’nin Dış Ticareti

İhracat                                             83,5                 95
İthalat                                            135,5             149,7
Dış Ticaret Açığı                                52               54,7

Buna Dış Ticaret Açığı denir. Net döviz gelir gideri arasındaki açığa ise cari açık denir. Bunlar bütçe açığı ile karıştırılmamalıdır.

Bu hesaplarda turizm ve özelleştirme gelirleri yoktur. Ayrıca bize göre Laleli, sınır ticareti ve kayıt dışı turizm gelirleri bu hesaplara alınmamıştır. Hesaplarınızı yaparken bunları da göz önüne almalısınız.

Ayrıca AB ülkelerinin birçoğunun dış ticaret açığının ülkemize göre çok daha kötü durumda olduğunu bilmeliyiz.

   Genel olarak ben iyimserim. Bu ülkelere baktığımızda dış ticaret açıklarını turizm ve diğer döviz gelirleri ile kapattıklarını görüyoruz.   

   Gelelim Ülkemize; Bu ne biçim ve büyük dış ticaret açığı?       

   Bu açığa rağmen döviz neden kımıldamıyor? Bu ne biçim dalgalı kur diye hayret ediyorsunuz. Oysa benim düşünceme göre

                                                                                                 Milyar $

   a) Laleli Pazarı ve sınırlardan katır sırtında ihracat                  20 $ (Tahmin ediliyor)
   b) Turizmden kayıt dışı gelir                                                       10 $ (Tahmin ediliyor)
   c) Yurtdışı müteahhitlik gelirleri                                                    5 $
   d) Özelleştirme gelirleri                                                              15 $
                                                                                                     ______

   Toplam kayıt dışı döviz geliri                                                      50 M.$
   Resmi Turizm geliri                                                                     20 M.$
                                                                                                    _______

Toplam                                                                                      70 M.$
Dış Ticaret Açığı                                                                        55 M.$

Net döviz fazlası 15 Milyar $ olacaktır.

Bu şekildeki döviz gelirlerini ele aldığımızda Türkiye’nin psikolojik ve spekülatif amaçlar dışında döviz ihtiyacı olmadığını görüyoruz.

Yukarıdaki hesaplarım pek de inanılacak gibi rakamlar değil. Fakat bir yerlerden bir şekilde bu açıklar kapanıyor. Benim tahminim de böyle! Zaten, piyasada sıcak paradan bahsedilirken neden bıyıklı yabancılar deniyor acaba?

Yine de 2007 yılında çok dikkatli olmak gerekiyor. Cumhurbaşkanlığı seçimi ve genel seçim var. Hükümet, yukarıdaki esaslarını açıkladığımız programa rağmen seçim ekonomisi uygularsa 5 tane handikap doğacak

   a) Cari açık
   b) Yüksek borç stoku
   c) Geliymiş ülkelere göre daha yüksek enflasyon
   d) Seçim
   e) Hazinenin yüksek rezerv politikası

Ancak bir handikap gibi görünen yüksek rezerv politikası aynı zamanda kesin bir sigortadır.

Herhangi bir şekilde rezervler erimeye başladığında gerek ihracat ve gerekse turizm gelirleri ve özelleştirme gibi diğer gelirlere sahip olan kamu borcunu yönetenler, paniğe kapılmıyorsa, sağlam duruyorsa, spekülatif sebeplerle dövize saldıranlar istedikleri etkiyi yapamayıp 2005 ve 2006’daki gibi dalgalanmalar sona ererek döviz yine istikrarına devam edecektir. Yalnız; bir yönetici hata yapar da Merkez Bankasının şu ana kadar başarıyla yürüttüğü program karışırsa YANDI GÜLÜM KETEN HELVA.

O ZAMAN BENİM İYİMSERLİĞİM DE İŞE YARAMAZ. 

Ülkemizin işverenleri 2007 hesaplarını yaparken yukarıdaki çalışmaları da göz önüne almalıdır.

Yeminli Mali Müşavir

Cevdet Akçakoca


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com