Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Leasing KDV''si arttı, şimdi yatırımlar ne olacak?

Bursa, 09.Ocak.2008

 

Leasing KDV si arttı, şimdi yatırımlar ne olacak?

 

 

30.Aralık.2007 tarih ve 26742 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2007/13033 sayılı kararla Katma Değer Vergisi Oranlarında bazı değişiklikler yapıldı. Bunları hatırlayalım.

1. Turizmde ve bazı gıda hizmetlerinde  KDV oranı %18 den %8’e indirildi.

2. Pamuk elyafında KDV oranı %1 den %8’e çıkarıldı.

3. Leasingde KDV %1 den normal oranına yani genellikle %18’ çıkarıldı.

4. Kullanılmış araçlarda KDV normal oranına çıkarıldı.

 

Biz , bu yazımızda leasingdeki KDV oranının artırılmasını ve etkilerini ele alacak ve yatırımcılar için çözüm önereceğiz.

 

Maliye Bakanlığı, Turizm ve .bazı gıda hizmetlerindeki 10 puanlık KDV indirimi ile 2008 yılı başındaki doğalgaz ve elektrik zamlarının enflasyon etkisini ortadan kaldırmış ve hatta eksiye çevirmiştir. Onun için Ocak ayı sonunda ilan edilecek enflasyon oranı azalmış görülürse şaşırmayın, çünkü eğer oteller, lokantalar ve benzerleri 10 puanlık KDV indirimini fiyatlarına yansıtırlarsa elektrik ve doğalgaz zamlarının enflasyon Tablosuna etkisi ortadan kalkacaktır.

Tabii zamların ve KDV artışının  sanayi maliyetine etkisinden bahsetmiyoruz. Yoksa elektrik ve doğalgaz zammının sanayi ürünlerinin maliyetine etkisi olumsuz olacaktır, ihracata etkisi olumsuz olacaktır. Yine de bu etkiyi abartmamak lazım geldiği kanaatindeyim. Elektrik ve doğalgazın maliyetlere etkisi (elektrik yoğun kullanan sanayi kolları hariç) çeşitli sanayi kollarına göre 1-2 puan arasında oynayacaktır.

Ayrıca bu etki, üretici fiyatlarına olacaktır. Yani ÜFE etkisi olacaktır ve birkaç ay sonra kendisini gösterecek, tüketici fiyatlarına ve halka yansıyacaktır.

Genel olarak değerli Türk lirası Türkiyenin ihracata ve Türk sanayiine darbe indirmektedir. Bu çözülmesi gereken ayrı bir meseledir.

 Leasing olayında , son yıllarda oldukça büyük bir artış meydana gelmiştir. Öyle ki , yasa izin verdiği için binalar, makineler, kullanılmış makineler vs. gibi bütün yatırım malları leasingle alınmaya başlanmıştı. Bu durumda , kazanan hem yatırımcı, hem kobiler ve hem de bankalar olmakta idi.

Daha sonra bu leasing şirketlerine mal satan firmalar, yüklendikleri KDV leri Maliye Bakanlığından geri almakta idi. Tabii ki her geri alınan veya geri istenen KDV de Maliye Bakanlığını rahatsız etmekte idi. Sonuçta , Maliye Bakanlığı bu kararla leasing  şirketine mal satan firmaların yüklenilen KDV’yi geri almasını önlemiş olmaktadır.

Tabii bir de yatırımcılar en az 4 – 5 yıl vadeli leasing kredisi ile yatırım yapamaz hale gelecektir.

Acaba öyle mi?

1.       Bundan sonra leasing şirketlerine yatırım malı satan firmalar KDV iadesini alamayacaklardır.

2.       Yatırımcılar leasing şirketlerinden 4-5 yıl vadeli kredili mal alımına devam edebilecektir.

3.       Bundan sonra leasing hizmetleri en az %17 daha pahalı olacaktır.

4.       Diğer bir ifade ile leasingle mal alanlar %1700 oranında daha fazla KDV ödeyecektir.

 

Buraya kadar leasingteki KDV artırımının kötü etkilerini belirttik.

Peki , bu kötü etki engellenebilir mi? Bana göre evet.

Yatırımcılar, bundan sonra muhakkak uzun vadeli yatırım kredilerine yönelmeli ve yatırım malları için teşvik belgesi almalıdır.

1.Yatırımcılar, ayrıca bankalardan uzun vadeli yatırım ve kobi kredileri alabileceklerdir.

2.Yatırım malı satıcıları bundan sonra da KDV siz yatırım malı satabilirler.

3.Bunun için her yatırımcı veya kobi teşvik belgesi almalıdır.

4.10.2006 tarih ve 26311 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2006/10921 sayılı YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI HAKKINDA KARAR’A GÖRE

a.KOBİ yatırımlarında asgari 200.000 YTL.

b.Diğer yatırımlarda asgari 1.000.000 YTL. Tutarında

yatırım yapacak firmalar yatırım teşvik belgesi alabileceklerdir.

 

Bu yatırım teşvik belgeleri Sanayi Odası olan bazı illerde ilan edilmiş olan Sanayi Odalarından, diğer illerde ise Hazine Müsteşarlığından alınabilecektir.

 

Teşvik belgesi alan firmalar,

a.       İthalatla gümrük vergisi muafiyeti

b.       İthalatta ve yurtiçinden yatırım malı alımlarında müsteşarlıkça uygun görülen yatırım mallarında KDV. Muafiyeti

c.        Faiz desteği

Gibi desteklerden yararlanır.

 

Devletin leasingdeki KDV oranını yükseltmesine karşı , yatırımcılar teşvik belgesi alarak menfaatlerini koruyabilirler.

Böylece leasingdeki KDV oranının artmasının yatırımcı firmalara etkisi de önlenmiş olacaktır.

 

 

 

 

KDV mahsup esasları değişti ve fason tekstilde tekrar tevkifat geldi.

 

Yukarıdaki yazıyı hazırladık ve acaba devlette zihniyet mi değişiyor, devlet artık yatırım istemiyor mu? Diye düşünürken, bu defa 04.01.2008 tarih ve 26746 sayılı Resmi Gazetede 107 sayılı bir Katma Değer Vergisi yayımlandı.

Allah, Allah, tam anlamiyle bir şok.

İnsanlar yaşlanınca düğmelerini açık unuturlar, evlerinin yolunu unuturlar. Az önce bakkala para vermişlerdir. Paranın verildiğini unutarak yeniden verirler veya para vermeden para üstü isterler. Bakar ve inanamazsınız.

 

Fason Tekstil işlerinde Tevkifat

 

Bu 107 sayılı KDV tebliğinden 2 tebliğ önce yani 105 sayılı KDV genel tebliği 30.06.2007 tarihinde yayımlanmıştı ve fason tekstil ve konfeksiyon işlerinde KDV tevkifatı kaldırılmıştı.

Yukarıda bahsettiğimiz yeni yayımlanan 107 sayılı KDV genel tebliği ile FASON TEKSTİL VE KONFEKSİYON İŞLERİNDE %8 olan KDV oranının yarısı kadar (1/2) oranında KDV. Tevkifatı esası getirilmiştir.

 

Fason Tekstil ve Konfeksiyon işleri nelerdir?

 

a.       Fason dokuma

b.       Fason boya, apre, baskı, kasarlama

c.        Ütüleme, çözgü, haşıl, dikim, kesim

d.       Kapitone, traşlama, zımpara

e.       Şardon ,yakma, ram , nakış ve bütün benzeri işlerdir.

 

Bu işlere ait hammaddeler işi yaptıran tarafından verilirse iş fason tekstil işi olacak ve tevkifata tabi olacaktır.

 

-Diğer bir ifade ile  Boyama, apre, baskı, kasarlama ve yıkama işlerinin

 

   a) Hammaddesi işi yapan tarafından temin edilmişse fason iş olmadığı ve %18 KDV’ye tabi olacağı belirtilmiştir.

 

   b) Hammadde işi yaptıran tarafından verilirse fason iş sayılacağı ve %8 KDV’ye tabi olacağı belirtilmiştir.

 

   - Ütüleme, çözgü, haşıl, dikim, kesim, traşlama, zımpara, şardon, yakma, ram, nakış ve benzeri bütün fason işlerde (iplik, fermuar, düğme gibi yardımcı maddeler verilmiş olsa bile) KDV %8 olacaktır.

 

   - Perde, mobilya kumaşı, havlu, çuval ve benzerleri ile bunların imalinde kullanılacak iplik veya kumaşa verilen fason hizmetler de %8 KDV’ye tabidir.

 

   Yeni tebliğle, tarif edilen bu fason işler ½ oranında KDV tevkifatına tabi olacaktır

 

 KDV. İadesinde mahsup esasları değişti

 

Söz konusu tebliğde getirilen bir başka hükümle de ihracat KDV iadesi esaslarında da mükellefin aleyhine esaslı bir hüküm getirilmiş olduğunu görüyoruz.

 

Daha önceki 84 sayılı KDV genel tebliğinde KDV iade alacağı, mükellefin kendisinin , ortaklarının veya mal ve hizmet satın aldığı kişilerin vergi, ithalat verileri ve SSK primi borçlarına  miktarına bakılmaksızın ve inceleme raporu veya teminat aranmaksızın mahsup edilebiliyordu.

 

Bundan sonra  ne olacak? Aynı olmayacak.

107 sayılı KDV genel tebliği ile yapılan değişiklikten sonra, mükellefin kendisinin ,

adi, kolektif, komandit şirketlerde, ortaklık payı ile orantılı olmak üzere ortakların,

Komandit şirketlerde ortaklık payı ile orantılı olarak sadece komandite ortağın,

Vergi borçlarına, ithalat vergilerine ve SSK prim borcuna mahsup yapılabilecektir.

Mükellefin anonim, limited ve kooperatif şirket olması halinde ise KDV. İade alacağı sadece şirketin vergi borçlarına, ithalat vergilerine ve SSK prim borçlarına mahsubu talebi miktarına bakılmaksızın ve inceleme raporu ve teminat aranılmadan yerine getirilecektir.

Ancak, anonim, limidet ve kooperatif şirketlerin kDV iade alacağı , bu şirketlerin ortaklarının vergi ve SSK borçlarına mahsup edilemeyecektir.

 

Sonuç olarak,

Devlet yetkilileri , idare ettikleri devletin gerçeklerini elbette ki daha iyi bilecekler ve buna göre tedbirler alacaklardır.

Fakat, dün yaptığını bugün bozmak pek hoş olmadığı gibi uygulamaların sık sık değişmesi , uygulayıcıları da zor duruma düşürmekte, yanıltmakta ve şaşırtmaktadır.

 

 İZMİR GÖZLEM GAZETESİNDE YAYIMLANMIŞTIR.

 

     Cevdet Akçakoca

    Yeminli Mali Müşavir


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com