Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Camlı Çok Amaçlı Araçlar Binek Otomobili Değildir

Bursa; 13.02.2008

 

 

CAMLI ÇOK AMAÇLI ARAÇLAR BİNEK OTOMOBİLİ DEĞİLDİR.

 

            Yıllardır, şu binek otomobili tarifi bir türlü düzenlenemez, her sene bir takım ihtilaflar çıkar, mükellefle maliye gerek Katma Değer Vergisi, gerek taşıt vergisi ve gerekse taşıt alım vergisi açısından boğuşurlar dururlar.

 

            Bu yazımızda binek otomobillerinin Katma Değer Vergisi açısından durumunu ele alacağız ve yine başka bir ihtilaf konusu olan camlı kamyonet veya çok amaçlı binek araçlarının Katma Değer Vergisi açısından durumunu açıklamaya çalışacağız.

            3065 Sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun ilgili maddeleri gereğince binek otomobillerinin Katma Değer Vergisi indirilemez.

            Binek otomobillerinin alımında ödenen katma değer vergisi indirilmeyip ya masraf olarak kabul edilir veya aracın maliyetine dahil edilir.

            Ticari araçların Katma Değer Vergisi ise indirilerek indirilecek katma değer vergisi hesabına kaydedilir.

            Son zamanlarda, piyasada çift kabinli, suv, 4w4 gibi araçlarla, camlı veya çok amaçlı araç olarak da tanımlanan doblo, connect, kango, expres, combi, partner, caddy, transporter, starex gibi adlarla tanınan 1+1 veya 4+1 kişilik yolcu taşıyabilen ayrıca da yük de taşıyabilen araçlar çıkmıştır.

            Bu araçlar, 21.07.2005 tarihine kadar yok taşımak üzere imal edilmiş araç olarak tanımlanmış ve ticari araç sınıfında yorumlanmış araçlardı.  Gümrük Müsteşarlığının 8 Seri No.lu Gümrük Genel Tebliği (Tarife-Sınıflandırma Kararları ) tebliği ile bu araçlardan şoför mahallinin arkasında koltuğu veya camı bulunanlar 21.07.2005 tarihinden itibaren binek otomobili sınıfına dahil edilmiştir.

            Söz konusu tebliğde belirlenen özelliklere göre, hem yolcu hem de yük taşıyabilen araçlardan şoförün arkasında da koltuğu, yanda camları olan araçlar binek otomobili sayılmıştır. Bu araçların sadece önde şoför ve bir yolcu koltuğu bile olsa, aracın arka kısmında emniyet kemeri veya emniyet kemeri montajı için tertibat, koltuk ve emniyet ekipmanı için sabit tertibat, arka kısım yolcu bölümündeki döşemeyle kaplı ise ve yine havalandırma, iç aydınlatma veya küllük bulunuyorsa, yolcu bölümü ile arka bölüm arasında sabit bir panel veya bariyer bulunmuyorsa bu araçlar da binek otomobili sınıfına dahil edilmiştir.

            Gümrüğün bu tebliğinden sonra Bursa Vergi Dairesi Başkanlığının 12.04.2007 tarih ve B.07.1.GİB.4.16.-02/554 sayılı özelgede de Fiat Doblo Cargo combi 1,9 JTD Active marka taşıtın binek otomobili niteliğinde olduğundan bahisle satın alınması sebebiyle yüklenilen Katma Değer Vergisinin indirilemeyeceği belirtilmiştir.

            SONUÇ OLARAK, yazımızın başında da açıklandığı üzere Doblo, Connect, Kango, expres, combi, partner, caddy, transporter, starex gibi araçlar TİCARİ ARAÇ OLMAYIP BİNEK OTOMOBİLİ SAYILMIŞLARDIR VE satınalınmaları esnasında ödenen veya yüklenilen Katma Değer Vergileri indirilemeyecektir.

 

 

Yeminli Mali Müşavir

 Cevdet Akçakoca


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com