Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


YIL 2008 KRİZ VAR MI? - GELECEK Mİ?

Bursa; 20.03.2008

 

 

YIL 2008

 

KRİZ VAR MI? – GELECEK Mİ?

 

 

   2007 yılında; Amerika Birleşik Devletlerinde başlayan Mortgage krizi ile dünyada genel olarak bir duraklama başladığı gayet açık. Nitekim ABD’de bu konuda tedbirler alınmaya başlanıyor. Amerikan halkına harcama yapmaları tavsiye ediliyor. Amerikan devleti de durgunluğun giderilmesi için bir takım fonlar ayırıyor.

 

   Bu arada önceki haftalardan birinde ABD’den gelen bir uzmanın konuşmalarında; ABD’nin resesyona girdiği ve bunun 9 ay ile 1.5 yıl arasında süreceğini anlattığı gazetelere yansıdı.

 

   Ülkemizde ise Kasım 2007’den itibaren gözle görülür bir durgunluk ve nakit sıkıntısı başladı. Şubat ayında nakit sıkıntısı had safhaya ulaştı.

 

                Derken, geçen haftaki parti kapatma davası bütün bunların üzerine tüy dikti.

Neyse ki , bugüne kadar panik olmadı. Şimdilik dengeler yerine gelmeye çalışıyor.

 

   Bir çok arkadaşım ve işadamı arkadaşım, durgunluğun Mayıs-Haziran ayına kadar süreceğini, bir kısım bankacı arkadaşım da Eylül ayına kadar devam edeceğini anlatıyorlar.

 

   Hükümet cephesinden hiç ses yok. Biraz da ben bu konuda ses çıkarayım, bir takım fikirlerimi açıklayayım istedim.

 

   İş adamlarının en büyük şikayeti, (ki uzun zamandır devam eden şikayet bu) dövizin değerinin düşük olduğu. Bu yüzden döviz değerinde ani bir fırlama bekleyenler çoğunlukta, hatta bunu temenni etmekteler. Ancak, kimse böyle bir durumda ithalat maliyetinin ne olacağını düşünmüyor. Kimse özel sektörün dış borcunu göz önüne almıyor. Yine kimse ülkenin döviz gelir gider dengesini düşünmüyor. 80 milyar dolar sıcak para gidecek, gidecek, hemen gidecek ve oh olsun inşallah batacağız denir gibi tavırlarla karşılaşıyoruz.

 

   Hükümet cephesine bakıyoruz. Bütün bu şikayetlere karşı cevap yok, cevap değil tık yok.

 

   Fakaat aslında cevap var.

 

   1- İhracat dövizini getirip getirmeme veya bozdurup bozdurmama serbest bırakıldı. Bu demektir ki bu ülkenin hükümeti, ya dış ticaret açığına karşı çok iyi bir tedbir aldı veya halkını tam tabirle gaza getirmeye çalışıyor. Ben bir hükümetin halkını gaza getirmeye çalışacağını zannetmiyorum. Hükümet, dış ticaret açığı ve cari açık problemini halletmiş görünüyor. O zaman kimse döviz fiyatının artacağını beklemesin, maliyetlerini kontrol etsin. Rekabet gücünü artırmaya baksın.  

 

   2- Devamlı dış ticaret açığı veya cari açık vererek kalkınma nereye kadar devam eder? Bu, üzerinde düşünülmesi gereken bir konu.

 

   3- Kağıt üzerinde biraz daha zenginleştik. Ama sebepsiz değil. Yine gazetelerde yazıldığına göre kayıt dışı  çalışanlardan önemli bir miktarı tesbit edilmiş ve hesaplara alınmış. Bu hesap ile gelir dağılımını karıştırırsak yanlış yaparız. Elma ile armudu karşılaştırmış oluruz.

 

   Kağıt üzerinde de olsa zenginleşmemiz sonucu gelecek yabancı sermayenin artacağı düşünülüyor. İnşallah, iç borç faizi de düşer. Bakın dış borç faizinden çok iç borç faizi diyorum. Ülkemizin derdi iç borçlanma ve iç borç faizi.

                Geçen haftaki parti kapatma davasından sonra da kimse içi borç faizinin düşeceğini beklemesin, bu tedirginlik devam ettiği müddetçe ,

a.       İç borçlanma zorlaşacak

b.       Dışarıdan gelmesi beklenen yabancı para gelişi, özelleştirme geliri ve hani vatan topraklarının satışı ile ülkenin yabancılara peşkeş çekilmesi olayı da zorlaşacak

c.        Türkiyenin 8-10 puan arasında devam eden risk primi faiz farkı da devam edecektir.

 

 

   4- Bir önceki bölümde belirttiğim gibi kayıt dışı çalışan işçiler ve bazı işletmeler tesbit edilmiş durumda. Maliye ve sigorta teşkilatlarının bunların üzerine gitmesi büyük olasılıkta. Devlet gelirleri artacak ve bütçe açığı azalacak gibi.   

 

   Yalnız, bunun yani kayıt dışının üzerine gitmenin bir de bumerang etkisi var. Geri dönüp bütün ekonomiyi durdurma ihtimali de var. Bu dengeyi kim nasıl ayarlayacak? Bunu merak ediyorum.

 

   5- Bankalardaki vadeli ve vadesiz mevduatta bir azalma görmüyorum. Dövizli mevduatta da fazla bir azalma yok. 

 

   Öyle ise neden durgunluk var. Herkes, kriz gelecek diye toplanmış, büzülmüş. Elinde parası olan da borcunu ödemiyor.

 

   Yazımın ilk bölümünde belirttiğim gibi Eylüle kadar devam edecek kriz veya kriz korkusu bekleniyor. Böyle bir durumda kriz var mı? Gelecek mi? diye sormanın alemi yok.

 

   Biz krizi kendi kendimize çıkarmaya çalışıyoruz. Tamam, tedbirli olalım da,borcumuzu da ödeyelim.

 

   O zaman kriz olmayacak ve gelmeyecektir.

 

                Şunu da unutmayalım. Biz çok ama çok büyük bir ülkede yaşıyoruz.

Osmanlının son sadrazamlarından Ali veya Fuat Paşa, bu ülke çok büyük, siz dışarıdan biz içeriden yıkmak için uğraşıyoruz, bunu başaramıyoruz demişti. O sadrazamın bu sözü söylemesinden en fazla yarım asır sonra koskoca Osmanlı İmparatorluğunu batırmayı başardılar.

               

                Onların torunları olan bizler, bir ara tarihimizi reddettik, ama tarih bizi reddetmedi.

Öyle ise  bir başka sözü de unutmayalım. TARİH TEKERRÜRDEN İBARETTİR. Derler ama bunu unutmaz ve tedbir alarak onlar dışarıdan biz içeriden bu ülkeyi yıkmak için çalışmayı bırakırsak ülkemizin büyüklüğü devam eder.

 

 

 

Yeminli Mali Müşavir

 Cevdet Akçakoca


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com