Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Özel Tüketim Vergisi Konusu ve Matrahı

Bursa, 21.Ağustos.2008

 

ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ KONUSU VE MATRAHI

             Ülkemizde, 12.6.2002 tarih ve 24783 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 4760 sayılı yasa ile ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ KANUNU yürürlüğe girmiştir.

            Bu yasa, yayımlandığından beri bana çok yabancı gelen bir yasa olagelmiştir. Ülkemizdeki kanun tekniğine, vergileme tekniğine aykırı gelen, az sayıda mükellefe hitap eden bir yasa gibi gelmiştir bana. Bu yüzden bu yasaya hep soğuk baktım. Doğru dürüst incelemedim bile.

            Geçen günlerden birinde akşamüzeri cep telefonum çaldı. Arkadaşlarımdan biri Özel Tüketim Vergisi matrahının ne olduğunu, Katma değer vergisinin matraha dahil olup olmadığını sordu. Kendisine ancak iyi bir incelemeden sonra ve en az bir günlük bir süreden sonra cevap vereceğimi söyledim ve artık iş başa düştü. Şu yasayı ve matrah şeklini bir inceleyelim dedim.

            Yazımı okuduktan sonra neden hemen cevap vermediğimi anlayacaksınız ve bana hak vereceksiniz zannediyorum.

            Önce Özel Tüketim vergisinin gerekçesine bakalım.

            Tüketim vergileri, tüm mal ve hizmetler üzerinden alınan katma değer vergisi ve benzeri genel tüketim vergileri ve sadece belirli bazı malları konu edinen özel tüketim vergileri olarak ikili bir yapı göstermektedirler.

Dünya uygulamalarına bakıldığında, genel tüketim vergileri yanı sıra sözü edilen özel tüketim vergilerinin, bir yandan gelir toplama diğer yandan ise tüketicilerin harcama kalıplarını etkileme açısından giderek önem kazandığı ve bu türden vergilerin toplam vergi hasılatları içerisinde önemli bir yer tutmaya başladığı

görülmektedir. İyi tasarlanmış özel tüketim vergileri ile fiskal amaçların sağlanması yanı sıra enerji tasarrufundan taşımacılığa ve çevreye kadar çok geniş bir alanda tüketici tercihleri etkilenebilmektedir.

     Ülkemizde, 1985 yılında genel tüketim vergileri alanında yapılan

reformla, 8 adet dolaylı vergi yürürlükten kaldırılmış ve katma değer

vergisi uygulamaya konulmuştur

Özel tüketim vergisi uygulaması ile belirli ve az sayıda mal grubu kapsama alınarak bir yandan söz konusu malların vergilendirilmesine ilişkin oldukça karmaşık hale gelen mevcut yapının basitleştirilmesi sağlanmakta diğer yandan ise basitleşen sistem yardımıyla yükümlülerin vergiye gönüllü uyumlarına katkı

sağlanması hedeflenmektedir. Dolaylı vergiler alanında ciddi bir basitleştirme öngören bu Tasarıyla 16 adet vergi, harç, fon ve pay yürürlükten kaldırılmıştır.

     Öte yandan, dolaylı vergiler alanında Avrupa Birliği müktesabına uyum sağlanması bu yasanın bir diğer önemli hedefidir.

      Bu yasa ile gümrük birliğinden kaynaklanan yerli ve ithal mallar arasında ayrımcılık yapmama ilkesi ile Türkiye Ulusal Programında orta vadeli taahhütlerimiz arasında yer alan Avrupa Birliği Özel Tüketim Vergisi Sisteminin temel kural ve ilkeleri, verginin kapsamında olması gereken mallar, vergileme ölçüleri ve vergilerin yapısını belirleyen Avrupa Birliği Direktifleri dikkate alınmıştır.

     Özel tüketim vergisinin yürürlüğe girmesiyle, katma değer vergisinin yanı sıra ithalat, imalat veya ilk iktisap aşamasında tek bir dolaylı vergi uygulanmasına geçilmiştir.  AB katma değer vergisi mevzuatına uyumlaştırma çalışmaları dikkate alınarak, katma değer vergisinde genel orandan daha yüksek oranda vergilenen mallar kapsama alınmıştır.

     Özel tüketim vergisi kapsamına alınan mal sayısı sınırlı tutulmuştur. Bu mallar için yürürlükten kaldırılan vergi, harç, fon ve payların oluşturduğu yükün muhafazası amaçlanmış, ilave bir vergi yükü doğurmayacak oranlar tespit edilmesine özen gösterilmiştir.

             Yasanın gerekçesi kısaca böyledir. Neticede daha önce tatbik edilen 16 verginin yerine gelen bir vergi olan Özel Tüketim Vergisinin hakikaten özel olarak incelenmesi ve çok dikkatle tatbik edilmesi gerekmektedir.

      Verginin konusu

Yasanın birinci maddesinde

Madde 1 - 1. Bu Kanuna ekli;

     a) (I) sayılı listedeki malların ithalatçıları veya rafineriler dahil imal edenler tarafından teslimi,

     b) (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabı,

     c) (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabiolmayanlar ile (III) ve (IV) sayılı listelerdeki malların ithalatı veya imal ya da inşa edenler tarafından teslimi,

     d) (I), (III) ve (IV) sayılı listelerdeki mallar ile (II) sayılılistedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olmayanların özel tüketim vergisi uygulanmadan önce müzayede yoluyla satışı,

     Bir defaya mahsus olmak üzere özel tüketim vergisine tabidir.

     2. Kanuna ekli listelerde yer alan mallar Türk Gümrük Tarife Cetvelinde tanımlanan eşyalardır. Bu malların tarife numaralarında veya tanımlarında bu Kanuna ekli listeler dışında yapılacak değişiklikler Özel Tüketim Vergisi Kanununun uygulanmasında hüküm ifade etmez. Bu Kanuna ekli listelerdeki malların tarife numaralarında veya tanımlarındaki değişikliğin mahiyetini, Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yapılan değişikliklere bağlı olarak açıklamaya Maliye Bakanlığı yetkilidir.

      Şeklinde yasa eki listelere atıflar, yönlendirmeler yapılarak tarif edilmiştir. >Tabii bu listelerin akılda kalması hiç de kolay değildir. Gerek mükellef ve gerekse muhasebeci ve müşavirler bu sebeple Özel Tüketim Vergisi konusu sorulara hemen cevap verebilecek durumda değildirler.

Her soruya bir duraksama ve yapılacak bir inceleme sonucu cevap verilebilir.     

            Yine vergi ile ilgili olarak her hangi bir şekilde matrahın ne olduğunu sorarsanız, size hemen cevap verilemeyecektir.

            Yasanın 11. maddesi vergileme ölçülerini ve matrahı açıklamaktadır. Söz konusu maddeyi aşağıda aynen veriyorum.

            Vergileme ölçüleri ve matrah

    Madde 11 -  1. (I) sayılı listedeki mallar için belirlenen maktu vergi tutarları kilogram, litre, metreküp, standart metreküp, kilokalori veya bunların alt ve üst birimleri ile gerektiğinde büyüklükleri de dikkate alınarak kap, ambalaj veya adet olarak uygulanabilir.

     2. (III) sayılı listedeki mallar için asgari maktu vergi tutarları;

     a) (A) cetvelindeki mallardan, 2203.00 G.T.İ.P. numaralı mallar için bir litredeki her bir alkol derecesi, 22.04, 22.05 (2205.10.90.00.12 hariç) ve 2206.00 G.T.İ.P. numaralı mallar için her bir litre, diğer mallar için içerdiği alkolün her bir litresi

itibarıyla,

     b) (B) cetvelindeki mallar için perakende satışa sunulan sigaraların birim ambalajı içinde yer alan her bir sigara, diğer tütün mamullerinin birim ambalajı içindeki mamulün her bir gramı itibarıyla,      uygulanır.

   3. (II), (III) [(B) cetvelindekiler hariç] ve (IV) sayılı listelerdeki mallar için verginin matrahı; bunların teslimi, ilk iktisabı ve ithalinde, hesaplanacak özel tüketim vergisi hariç, katma değer vergisi matrahını oluşturan unsurlardan teşekkül eder.

     4. (III) sayılı listenin (B) cetvelindeki mallar için verginin matrahı; bunların nihai tüketicilere perakende satış fiyatıdır.  

     5. (III) sayılı listedeki mallar için asgari maktu vergi tutarlarına göre hesaplanacak vergi tutarından az olmamak üzere yalnızca nispi vergi uygulanır.

     Bakanlar Kurulu bu maddede yer alan vergileme ölçülerini değiştirmeye yetkilidir.

             Görüldüğü gibi Özel Tüketim Vergisi matrahı maktu, yani belirli bir tutar, litre, tane, gram, kdv hariç tutar, perakende satış fiyatı veya nisbi vergi olabilmektedir.

            Bu sebeple, bir muhasebeci veya mali müşavir özel tüketim vergisi konusunda sorduğunuz bir soruya hemen cevap veremezse, siz siz olun ve sakın ki (bu ne biçim müşavir, bunu bile bilmiyor demeyin ha)

 

Yeminli Mali Müşavir

 Cevdet Akçakoca


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com