Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Vakıflar Yasası Uygulamasında Sıkı Denetim

Bursa; 04.12.2008

 

 

VAKIFLAR YASASI UYGULAMASINDA SIKI DENETİM

 

   5737 sayılı Vakıflar Kanunu 27.02.2008 tarih ve 26800 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak kamu oyunda kopan veya koparılan büyük gürültülerle yürürlüğe girdi. 

  

   Burada çeşitli yazar çizer ve sivil toplum örgütleri tarafından ileri sürülen mahzurları, AB uyum yasaları çerçevesinde bu vakıfların idaresinin elimizden gideceği gibi iddialar ve cevaplarını ele almıyoruz.

  

   Özellikle, toplumda doğan tepkiler, muhakkak ki Vakıflar Genel Müdürlüğü yetkililerinin de daha dikkatli davranmasını sağlamıştır.

  

   Nitekim bu çerçevede en son çıkan 2008/10 sayılı genelgede de Vakıflar Yasası uygulanması ile ilgili kesin açıklamalar içermektedir.

  

   Söz konusu genelgeyi aynen aşağıya alıyoruz.

 

 

 Yeminli Mali Müşavir

 CEVDET AKÇAKOCA

 

 

T.C.

BAŞBAKANLIK

Vakıflar Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı: B.02.1.VGM.0.12.00-010.06/3501/10489                                                 28/07/2008

Konu: Vakıflar Kanunu

 

GENELGE

 

2008/10

 

   Bilindiği üzere Vakıflar Kanunu 27.02.2008 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Kanunların yürürlüğe girdiği tarihten itibaren uygulanması zorunludur. Kanunda yönetmelikle düzenlenmesi öngörülen konularla ilgili olarak önceki mevzuatın 5737 sayılı Kanuna aykırı olmayan hükümleri uygulanmaya devam olunacaktır. Hiçbir konuda mevzuat boşluğu bulunmamaktadır.

 

   Kanunun hiçbir tereddüde yer vermeyecek açıklıkta düzenlenen hükümlerinin dahi uygulanmasında tereddüde düşüldüğü, uygulama ile ilgili yönetmelik düzenlemesinin beklendiği belirtilerek hizmetlerin yapılmadığı ya da Kanunla idaremizin iznine tabi olmayan, görüş dahi bildirilmemesi gereken bazı hususlarda, Kanuna aykırı biçimde izin, yetki veya görüş bildirildiği görülmektedir.

 

   Bu çerçevede, aşağıdaki hususlara titizlikle uyulması gerekmektedir.

 

   ▫ Kanunun 12. maddesinde yer alan açık  hüküm gereğince, vakıfların malları üzerindeki her türlü tasarruf yetkisi ve sorumluluk (alım-satım, imar uygulamaları, onarım, kiralama, kat karşılığı inşaat, yap-işlet-devret, üst hakkı vb.) vakıf yöneticilerinin olup, idaremizce vakıflara görüş bildirilmeyecektir.

 

   ▫ Kuruluş malvarlığının satışı için Mahkemeye vakıf yöneticileri tarafından başvurulacak, Mahkeme tarafından görüş sorulduğunda Genel Müdürlük görüşü Vakıf Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından bildirilecektir.

 

   ▫ Vakıflara tapu sicilinde yapılması gereken işlemler ile ilgili verilecek belgenin Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün 29.05.2008 tarih ve 2008/9 sayılı Genelgesine uygun düzenlenerek verilmesi gerekmektedir. Bu belgede istenen bilgiler dışında hiçbir belge ve görüş verilmeyecektir.

 

   ▫ Mülhak vakıflara ait taşınmazların satış işlemleri ile ilgili olarak kanunun 42. maddesi gereğince öncelikle Vakıflar Meclisinden karar alınması gerekmektedir. Satılacak taşınmazın kuruluş malvarlığı olup olmadığı hususu vakıf yöneticisi tarafından belirleneceğinden, bu hususla ilgili ve satışın ne şekilde yapılacağına ilişkin görüş bildirilmeyecektir.

 

   ▫ Vakıf Kanununun 5,12, 25, 26’ncı maddeleri gereğince verilecek bildirim ve beyannamelerin birer örneği aynı gün Vakıf Hizmetleri Daire Başkanlığına gönderilecek, Bölge Müdürlüğünde elektronik ortamda izlenmesi ve istatistiksel verilerin oluşturulması sağlanacaktır.

 

   ▫ 5737 sayılı Vakıflar Kanununun 25. maddesi genel bir düzenleme olup, vakıfların kamu kurum ve kuruluşları ile ilişkilerini düzenleyen 5072 sayılı Kanuna aykırı uygulamalara izin vermemektedir.

 

   ▫ Kanunun 25. maddesi gereğince yurtdışından ayni ve nakdi yardım veya bağış alacak vakıflara izin belgesi verilmeyecek, yalnızca bildirim yazılarının alındığına ilişkin yazı verilecektir.

 

   ▫ Mülhak vakıfların kesin hesap cetvelleri onaylanmak üzere Strateji Geliştirme Daire Başkanlığına gönderilecektir.

 

   ▫ Tahsis amacına uygunluğunu kaybetmiş, kısmen veya tamamen hayrat olarak kullanılması mümkün olmayan taşınmazların gayece aynı veya en yakın başka bir hayrata dönüştürülmesi, akara devredilmesi veya paraya çevrilmesi için Bölge Müdürlükleri,vakıf idare organının talebini, Bölge Müdürlüğünün ilgili birimince hazırlanacak, taşınmazın hali hazır durumu, mevkii imar durumu, son halinin resimlerini vb. özelliklerini gösterir tespit tutanağını ve Bölge Müdürlüğünün görüşünü içeren dosyayı Genel Müdürlüğe intikal ettirecektir.

 

   ▫ Mülhak vakıflara ait akar ve hayrat taşınmazların tahsis, satış ve trampasına yönelik tasarruflarla, kamulaştırmalarda Bölge Müdürlükleri, vakıf yöneticisinin talebini, Bölge Komisyon Kararını, Bölge Müdürlüğünün görüşünü ve bağımsız ekspertiz kuruluşlarınca düzenlenecek;

 

   a) İmar durumu herhangi bir takyidatın olup olmadığı,

 

   b) Mevkii, hali hazır durumu ile taşınmazın harici ve dahili fotoğrafları,

 

   c) Değer tespiti ve işlemin vakfa yarar sağlayıp sağlamayacağı, vb. hususları kapsayan ekspertiz raporunu Genel Müdürlüğe intikal ettirecektir.

 

   Bilgi ve gereğini önemle rica ederim.


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com