Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


TTK/711-KRİZ Mİ? YOKSA KRİZ TETİKLEMESİ Mİ?

Bursa; 14.01.2009

            

 

TTK/711 – KRİZ Mİ? YOKSA KRİZ TETİKLEMESİ Mİ?

 

 

   Ekim ayında bir gün, bir telefon diyaloğu:

 

   - Baba, bankalar vadeli çeki vadesinden önce tahsil edebilirler mi?

 

   - Evet, çünkü çekte vade yoktur.

 

   - Ama bu işlem etik değil, ahlaksızlık.

 

   - Peki oğlum, ne oluyor, niye üzgünsün?

 

   - Şu kadar liralık Şubat 2009 vadeli çeklerimi ……. Bankası tahsil ediyor, ben battım.

 

   - Tamam biz altınlarımızı bozdurup açığı kapatırız, korkma. Bu hayali bir diyalog da olabilir veya %100 gerçek te olabilir.

 

   Bu diyalogda neler var?

 

   1) Çekler vadesizdir.

 

    2) Türk halkı senetleri kaldırarak çekleri senet haline getirmiştir.

  

   3) Bankalar da bunu kabullenmiştir.

  

   4) Ancak, bu olayın yasal alt yapısı yoktur.

  

   5) Çeklerin vadeli olmasına dair yasal alt yapı olmadığı için Merkez Bankasının reeskont işlemleri kalkmış veya 500.000 TL gibi bir düzeye inmiştir.

 

   6) Yasal alt yapı yokluğundan çekler tahsil edildiğinde

 

   a) Firmalar batar.

   b) Bankalar güvenirliliğini kaybeder.

   c) Bugünkü gibi kriz doğar.

   d) Kimsenin kimseye itimadı kalmaz.

   e) Firmalar, ödemelerini aksatır.

   f) Bankalar firmaların üzerine gitmeye başlar.

   g) Firmalar çeklerinin TTK 711. madde gereği elden çıktığını açıklar.

   h) Firmalar iflas ertelemesine gider.

 

   SONUÇ: Domino taşları gibi yıkılan ekonomi, tetiklenen kriz.

 

   Bu yazımda kimseye şunu yapın, bunu yapmayın demiyorum. Sadece senaryolar ve bilgiler vermek istiyorum.

 

   Yukarıda belirttiğimiz senaryo maalesef Ekim ayından beri gerçek. Nedir bu TTK 711?

 

 

 

 

   Türk Ticaret Kanununun 711. maddesi şöyledir.

 

 

 

   IV- Çekten Cayma;

 

   1-Umumi olarak:

 

   Madde 711- Çekten cayma, ancak ibraz müddeti geçtikten sonra hüküm ifade eder.

 

   Çekten cayılmamışsa, muhatap, ibraz müddetinin geçmesinden sonra dahi çeki ödeyebilir.

 

   Keşideci çekin kendisinin veya üçüncü bir kimsenin elinden rızası olmaksızın çıkmış olduğu iddiasında ise muhatabı çeki ödemekten men edebilir.

 

   Yazımızın başından beri anlattığımız olayın sonucu işte bu maddenin tatbiki. Daha doğrusu, insanların güven duygusunu kaybetmeleri, gelecek kaygısı ve kendinden başkasını düşünmemek.

 

   Şimdi hükümet TTK 711 maddesini acilen değiştirmek için harekete geçmiş. Bence geç kalınmış da olsa iyi bir adım.

 

   - Bir de icra iflas kanununun iflas ertelemesi maddesinin de gözden geçirilmesi gerekir.

 

   Gerekir de; asıl önemli olan GÜVEN BUNALIMINI önlemek ve yasaların gecikmeden günün şartlarına uydurulması.

 

   Bakın sevgili okurlar;

 

   Ülkemizle ilgili makro verilere bakıldığında, bu verilerin hızla bozulmaya başladığı görülüyor. Ancak, çok kötü değil. Herkes gerek birilerine, gerek ülkesine güven duyarsa, ahlaki değerlere ( etik ilkelere) uygun hareket ederse, hükümet de gecikmeden tedbirler alırsa kriz etki etmez, yoksa DOMİNO TAŞLARI GİBİ ARKAYA ARKAYA YIKILIRIZ.

 

 

 

Yeminli Mali Müşavir

  Cevdet Akçakoca


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com