Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


DEVLET DEVREDEN KDV LERİ İADE ETMELİ.

Bursa, 05.Mart.2009

 

DEVLET DEVREDEN KDV LERİ İADE ETMELİ.

 

   Türkiyede 1984 yılında yürürlüğe giren Katma Değer Vergisi kanunu , çok kısa bir sürede halk tarafından benimsenmiş ve o gün bugündür tatbik edilmektedir.

   Nedir Katma Değer Vergisi,?

   Önce katma değer vergisi, üretilen katma değer esas alınarak  bu katma değer üzerinden vergi alınmak üzere düşünülmüş ve yürürlüğe girmiş bir vergidir. Tüketicinin üzerinde kalan bir vergidir. Ancak üretilen katma değer vergisinin hesabı çok zor ve karışık bir işlem olduğu için birçok dünya ülkesindeki gibi ülkemizde de sabit bir veya birkaç oran tesbit edilmiş ve katma değer vergisi bu şekilde uygulanmaya başlamıştır. Uygulaması basit bir vergi olduğu için de hakikaten sonuç vermiş , iyi tatbik edilen ve devlete de iyi gelir getiren bir vergidir.

   Ancak, gerek okuduklarımdan ve gerekse bugüne kadarki tecrübelerimden edindiğim bilgilere göre Devreden Katma Değer Vergisi ile ilgili olarak Türkiyede bir problem vardır ve bu problem yıllardır çözülememektedir.

   Muhasebe hesaplarında 190 no.lu Devreden Katma Değer Vergisi hesabına kaydedilen bir İndirilemeyen Katma Değer Vergisi hesabı bulunmaktadır. Ülkemizde bu Devreden Katma Değer Vergisi mükellefe iade edilmeyip ertesi döneme, yine indirilemezse daha ertesi, daha ertesi ve devamları döneme devredilmektedir.

   Oysa, bir çok Avrupa ülkesinde firma katma değer vergisinde alacaklı durumda olduğu takdirde hemen ertesi ay içinde maliye teşkilatı tarafından ya davet edilerek veya banka hesaplarına aktarılarak , firmanın devreden katma değer vergisi hemen iade edilmektedir.

   Hatta, son zamanlarda maalesef bizden önce Avrupa Birliğine giren ve Katma Değer Vergisi tatbikatına geçilen Bulgaristan bile bir şekilde indirilemeyen ve devreden katma değer vergisini mükellefe bir iki ay gibi bir sürede iade etmektedir.

   Esasen katma değer vergisinin mantığı da isminden de anlaşılacağı gibi yaratılan katma değer üzerinden hesaplanacak bir verginin alınmasıdır. Eğer bir firma katma değer yaratmamışsa veya satın aldığı mal ve hizmetleri satamamışsa bir katma değer yaratmamış demektir, öyle ise yaratmadığı bir katma değer için üzerinde de vergi kalması doğru değildir, şu halde firmanın üzerinde kalan yani bizdeki ismi ile 190 no.lu DEVREDEN KATMA DEĞER VERGİSİ Hesabında kalan katma değer vergisinin mükellefe iade edilmesi söz konusu olacaktır.

   Ülkemizde devreden katma değer vergisinin iade edilmemesi sebebi olarak malum kayıtdışı ekonomi ve fazla fatura kullanma veya fatura kesmeme gibi bir takım sebepler ileriye sürülmektedir.

    Şu anda ise 21. yüzyılın ilk krizini ağır bir şekilde yaşamaktayız.

   Krizi aşmak için devlet bilindiği gibi 5811 sayılı bazı varlıkların milli ekonomiye katılması konusunda bir yasa, yine 5838 sayılı bazı kanunlarda değişiklik yapılması konusundaki kanunla bir takım tedbirler almıştır.

   Söylendiğine göre 5811 sayılı yasa ile ülkeye 13,5 milyar lira gibi bir katkı sağlanmış olacaktır.

   5838 sayılı yasa ile kısa çalışma ödeneği uygulaması hızlandırılmış ve genişletilmiş, yatırımlarla ilgili yeni tedbirler getirilmeye çalışılmıştır.

   Devletin krizden çıkmak için harcamalarını artırması, borçlarını ödemesi, piyasayı harekete geçirmesi gerektiğini savunmaktayız.

   Bu meyanda, devlet firmaların Katma Değer Vergisi beyannamelerinde ve muhasebe hesaplarında 190 no.lu hesapta kayıtlı olan Devreden Katma Değer Vergilerini de mükelleflere ödemelidir.

   Kriz zamanında ekonominin çarklarını çevirmek için devletin harcama yapması, harcamaları artırması veya ekonomide enflasyona sebep olmayacak şekilde piyasaya para çıkarması savunulur.

   Devletin firmaların Devreden Katma Değer Vergisi alacaklarını, yine devletin firmalara olan borçlarını ödemesi enflasyona sebep olmayacak ve piyasadaki likidite sıkışıklığını ortadan kaldıracak bir tedbirdir.

   SON SÖZ OLARAK DEVLET FİRMALARIN DEVREDEN KATMA DEĞER VERGİSİ ALACAKLARINI ÖDEMELİDİR.

 

                                                                                 

Cevdet Akçakoca

Yeminli Mali Müşavir

 


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com