Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Çevre İzni ve Çevre İzin Lisansı

Bursa, 18.11.2009

 

ÇEVRE İZNİ VE ÇEVRE İZİN LİSANSI

   2009 Yıl sonu yaklaşırken, Çevre Kanununca alınması gereken izin ve lisanslar öne çıkarak gündeme gelmiştir. Firmaların , bu konuda daha dikkatli davranması ve aşağıda belirttiğimiz tedbir ve izinleri alması gerekmektedir.

   Konu, 29 Nisan 2009 Tarihli 27214 sayılı  Resmi Gazetede yayımlanan ÇEVRE KANUNUNCA ALINMASI GEREKEN İZİN VE LİSANSLAR HAKKINDA YÖNETMELİK’ te işlenmektedir.

   İşletmeler, dünya ekonomik krizi ile uğraşırken, bir kısmı tam tabirle canını kurtarmaya çalışırken işletmenin durması veya durdurulmasını kapsayan cezalar olan bir yönetmelikle karşı karşıyayız. Dünya krizi ile uğraşırken böyle bir durumla karşılaşmamak için aşağıda kısaca önemli hükümlerini verdiğimiz yönetmelik gereğinin yapılması iyi olacaktır kanaatindeyim.

   Çevre iznine veya çevre izin ve lisansına tabi işletmeler, tebliğin 4. üncü maddesinde aşağıdaki şekilde sayılmış olup ek-1 ve ek-2 sayılı listeler toplamda 12 sahife olmaktadır. Sınırlı yerimiz olan bu yazıda söz konusu işletmelere ait listeleri belirtmiyoruz, ancak firmaların bu listelere ulaşarak hangi listede yer aldıklarını ve ne gibi izin ve lisanslar alacaklarını öğrenmeleri gerekmektedir.

   MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında çevre iznine veya çevre izin ve lisansına tabi işletmeler, çevresel etkilerine göre aşağıdaki biçimde sınıflandırılmıştır.

            a) Çevreye kirletici etkisi yüksek düzeyde olan işletmeler (Ek-1 Listesi)

            b) Çevreye kirletici etkisi olan işletmeler (Ek-2 Listesi)

   (2) Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmelerin, çevre izni veya çevre izin ve lisansı alması zorunludur.

   Lisanslar,      Çevre iznini veya çevre izin ve lisansını vermeye yetkili merciler tarafından yönetmeliğin aşağıda açıklanan 5 inci maddesine göre verilecektir.

MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik uyarınca verilecek geçici faaliyet belgesi veya çevre izin veya çevre izin ve lisansı;

            a) Ek-1 listesinde belirtilen işletmeler için Bakanlık,

            b) Ek- 2 listesinde belirtilen işletmeler için İl Çevre ve Orman Müdürlükleri,

            tarafından verilir.

   (2) Bakanlık, Ek-1 listesinde yer alan işletmeler için geçici faaliyet belgesi, çevre izni ve çevre izin ve lisansı verme yetkisini İl Çevre ve Orman Müdürlüklerine devredebilir.

   Çevre izin veya çevre izin ve lisansına e-başvuru dosyasının hazırlanması ve sunulması yine yönetmeliğin 6. ve 7.8 ve 9.maddesi gereğince aşağıdaki şekilde yapılır.

   MADDE 6 – (1) Çevre izin veya çevre izin ve lisansı başvurusu çevre yönetim birimi, istihdam edilen çevre görevlisi ya da Bakanlıkça yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firmaları tarafından yapılır.

   (2) Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmeler için çevre izni veya çevre izin ve lisans başvurusu elektronik imza ile elektronik ortamda yetkili merciye yapılır.

   (3) Bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde belirtilen faaliyet ve tesislerin başvuru dosyalarında Ek-3’te belirtilen bilgi, belge ve raporların sunulması zorunludur.

   (4) İzin ve lisansa esas teşkil edecek tüm ölçüm ve analizlerin Bakanlığa veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum ve kuruluşlara yaptırılması gereklidir.

   (5) Başvuru dosyasının yetkili mercilere sunulmasından başvurunun sonuçlanmasına kadar olan tüm süreçler ile bilgi, belge ve raporların doğruluğu, mevzuata uygunluğu ve doğacak hukuki sonuçlar konusunda işletmeci ve hizmet satın alımı yoluyla işlemlerin gerçekleştirilmesi durumunda yetkilendirilmiş çevre danışmanlık firması müteselsilen sorumludur.

   Geçici faaliyet belgesi verilmesi

   MADDE 7 (1) Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmeler, bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesi kapsamında geçici faaliyet belgesi için yetkili merciye, e-başvuru yapar.

   (2) 17/7/2008 tarihli ve 26939 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamında Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu Kararı veya Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir kararı verilen işletmeler, izne esas taahhütlerini yerine getirdiklerini başvuru formunda belgelemek zorundadırlar.

   (3) Tüm işletmelere, gerekli bilgi, belge ve raporların tamamlanması için yetkili merci tarafından en fazla bir yıl süreli geçici faaliyet belgesi verilebilir.

   Çevre izin veya çevre izin ve lisans başvurusunun değerlendirilmesi ve belgenin düzenlenmesi

   MADDE 8 –  Ek-1 ve Ek-2 listelerinde yer alan işletmelerin geçici faaliyet belgesinin geçerlilik süresinin sona ermesinden üç ay öncesine kadar, çevre izin veya çevre izin ve lisansının e-başvuru sürecinin tamamlanması zorunludur.

   Tebliğde belirtilen şekilde müracaat ve yapılan işlemlerle ilgili süreler sonunda bilgi, belge ve raporların tamamlanamaması durumunda yetkili merci tarafından 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun ilgili maddeleri uyarınca işletmeye idari yaptırım uygulanır ve altı aya kadar ek süre verilebilir. Çevre ve insan  sağlığı yönünden tehlike yaratan faaliyetler süre verilmeksizin durdurulur.

   Ek süre verilmemesi veya ek süre sonunda istenilen bilgi, belge ve raporların tamamlanmaması halinde verilmiş olan geçici faaliyet belgesi iptal edilir ve işletmenin faaliyeti durdurulur.

   Bu durumda, işletme Ek-1 listesinde yer alıyor ise Bakanlık geçici faaliyet belgesinin iptal edildiğini işletmenin bulunduğu yerdeki İl Çevre ve Orman Müdürlüğüne, işletme Ek-2 listesinde yer alıyor ise İl Çevre ve Orman Müdürlüğü geçici faaliyet belgesinin iptal edildiğini Bakanlığa bildirir.

   Çevre izin veya çevre izin ve lisans belgesi ve ekleri

   MADDE 9 – (1) İşletmelere Ek-5’te yer alan çevre izin veya Ek-6’da yer alan çevre izin ve lisans belgelerinden biri ve ekleri düzenlenir.

   Düzenlenen belgeler ve lisanslar on yıl süre için geçerlidir.

   Tebliğin 11. maddesi yetkilendirme ve çevre danışmanlık firmalarının nitelikleri konusunu işlemekte olup, Çevre izin ve lisans e-başvuru dosyaları yetkili çevre danışmanlık firmaları tarafından hazırlanacaktır.       

   BU SEBEPLE, LİSTELERDE BELİRTİLEN FİRMALARIN EN KISA ZAMANDA LİSANS ALMAK ÜZERE HAZIRLIKLARA BAŞLAMASININ ŞART OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUZ.
   (1) Mevcut işletmeler, bu Yönetmelik yürürlüğe girmeden önce ilgili mevzuat kapsamında ayrı ayrı almış oldukları izin veya lisanslarından, bu Yönetmelik yürürlüğe girdikten sonra geçerliliği ilk bitecek olanın süre bitiş tarihinden en az otuz gün önce bu Yönetmelik kapsamında çevre izin veya çevre izin ve lisans başvurusunda bulunur.

   (2) Çevre izin ve lisansları süresiz olanlar ise, bu Yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihinden itibaren en geç iki yıl içerisinde bu Yönetmelik kapsamında çevre izin veya çevre izin ve lisans başvurusunda bulunur. Ancak bu işletmelerden ilk defada ücret alınmaz.

   Yürürlük

   Yönetmeliğin 17. maddesine göre söz konusu Yönetmelik 1/1/2010 tarihinde yürürlüğe girer.

   Ayrıca 22.10.2009 tarih ve 27384 sayılı Resmi gazetede yayımlanan bir değişiklik yönetmeliği ile işletmelerde Çevre denetim yönetmeliği gereğince çevre görevlisi ve denetçisi çalıştırma yükümlülüğü gibi bir takım yükümlülükler daha vardır. Bu konuda bazı yeni düzenlemeler yapıldığı için ayrı bir yazı konusu yapacağız.

   Çevre konusu 2010 yılında firmaların gündeminde ön sıralara yükselecektir.

 

Cevdet Akçakoca

Yeminli Mali Müşavir


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com