Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Sivil Toplum Örgütleri (Dernekler)

Bursa, 20.Temmuz.2010

SİVİL TOPLUM ÖRGÜTLERİ (DERNEKLER)

   Ülkemizin dünyaya açılması ile birlikte, sivil toplum kuruluşlarının önemi de artmış bulunmaktadır.  Oysa tarihimizi incelediğimizde sivil toplum örgütlerinin çok önemli görevler yürüttüğünü görmekteyiz. Tarihimizdeki vakıfları, vakfiyeleri veya bazı toplum örgütlerini burada gündeme getirmiyorum.

   Sivil toplum örgütleri amaç ve konuları ile sınırlı olmak üzere çalışmak zorundadır. Amaç ve konuları dışına taşanlar, kapatma dahil bir çok ceza ile karşı karşıya kalırlar. Bu sebepten , dernek kurma ile ilgili bazı maddeleri bu yazımın içine alıyorum.

   Yine son zamanlarda , bazı derneklerin sadece ve sadece bazı kişilerin isimleri ile birlikte anılır olduğunu görüyorum. Mesela, dernek isimlerini vermeden bazı kişi isimlerini vermek isterim. İzzet Cengiz, İsmail Bağcı, Rüştü Burlu, Yakup Altınöz gibi.

   Ancak, bu isimler sadece ve sadece o dernekteki yaptıkları başarılı hizmetlerle öne çıkmış isimlerdir. Hiç birisi bulundukları sivil toplum örgütünün sahibi değildir. Tarihten gelen kültürümüzle bu derneklerin hizmetkarıdır, motorudur, tetikleyicisidir. Esas bu olduğu halde, bazı sivil toplum örgütlerinde, bazı başkanların o sivil toplum örgütünün sahibi gibi hareket ettiklerini görüyor veya duyuyoruz. Hizmet amaçlı olmanın dışında, hizmet amacı için gayret sarfetmenin dışında hiç kimse, hiçbir sivil toplum örgütünün sahibi değildir. Bunu bilelim.

   Yine, dünyaya açılma ile birlikte, dünya çapındaki bazı sivil toplum örgütleri de ülkemizde teşkilatlanmışlar ve örnek hizmetlerde bulunmaya başlamışlardır. Dünya çapında teşkilatlanmış bu sivil toplum örgütlerinde de herhangi bir kimse örgütün sahibi değildir. Bu örgütler de Türk yasalarına tabidir. Türk yasalarının dışında teşkilatlanamazlar ve faaliyet gösteremezler. Önce ülkemiz yasalarına göre hareket edeceklerdir,  yurt dışındaki ana  örgütün tüzük ve yönetmelikleri ülkemiz yasalarına uygunsa tatbik edilebilir, yoksa bu tüzük ve yönetmelikler tatbik edilemez, tatbik edilmeye çalışılması, uluslar arası bu derneklerin tüzük ve yönetmeliklerinin ülkemiz yasalarından üstün olduğunu iddia etmek ve bunları ülkemiz yasalarına rağmen tatbik etmeye çalışmak açıkça suçtur. Hatta bana göre kapatılma sebebidir.

   Bu girişten sonra ülkemiz dernekler yasası ve yönetmeliklerinden bazı hükümleri hatırlatmak için yazımıza alıyoruz.

   5253 sayılı Dernekler kanunundan:

 

   Dernek kurma hakkı

   Madde 3- Fiil ehliyetine sahip gerçek veya tüzel kişiler, önceden izin almaksızın dernek kurma hakkına sahiptir.

   Ancak, Türk Silâhlı Kuvvetleri ve kolluk kuvvetleri mensupları ile kamu kurum ve kuruluşlarının memur statüsündeki görevlileri hakkında özel kanunlarında getirilen kısıtlamalar saklıdır.

   Onbeş yaşını bitiren ayırt etme gücüne sahip küçükler; toplumsal, ruhsal, ahlakî, bedensel ve zihinsel yetenekleri ile spor, eğitim ve öğretim haklarını, sosyal ve kültürel varlıklarını, aile yapısını ve özel yaşantılarını korumak ve geliştirmek amacıyla yasal temsilcilerinin yazılı izni ile çocuk dernekleri kurabilir veya kurulmuş çocuk derneklerine üye olabilirler.

   Oniki yaşını bitiren küçükler yasal temsilcilerinin izni ile çocuk derneklerine üye olabilirler ancak yönetim ve denetim kurullarında görev alamazlar.

   Çocuk derneklerine onsekiz yaşından büyükler kurucu veya üye olamazlar.

   Dernek tüzüğü

   Madde 4- Her derneğin bir tüzüğü bulunur. Bu tüzükte aşağıda gösterilen hususların belirtilmesi zorunludur:

   a) Derneğin adı ve merkezi.

   b) Derneğin amacı ve bu amacı gerçekleştirmek için dernekçe sürdürülecek çalışma konuları ve çalışma biçimleri ile faaliyet alanı.

   c) Derneğe üye olma ve üyelikten çıkmanın şart ve şekilleri.

   d) Genel kurulun toplanma şekli ve zamanı.

   e) Genel kurulun görevleri, yetkileri, oy kullanma ve karar alma usul ve şekilleri.

    f) Yönetim ve denetim kurullarının görev ve yetkileri, ne suretle seçileceği, asıl ve yedek üye sayısı.

    g) Derneğin şubesinin bulunup bulunmayacağı, bulunacak ise şubelerin nasıl kurulacağı, görev ve yetkileri ile dernek genel kurulunda nasıl temsil edileceği.

     h) Üyelerin ödeyecekleri giriş ve yıllık aidat miktarının belirlenme şekli.

     ı) Derneğin borçlanma usulleri.

     j) Derneğin iç denetim şekilleri.

     k) Tüzüğün ne şekilde değiştirileceği.

     l) Derneğin feshi halinde mal varlığının tasfiye şekli.

   Yasaklar

   Bazı ad ve işaretleri kullanma yasağı

   Madde 29- Derneklerin, mevcut veya mahkeme kararıyla kapatılmış veya feshedilmiş bir siyasî partinin, bir sendikanın veya üst kuruluşun, bir derneğin veya üst kuruluşun adını, amblemini, rumuzunu, rozetini ve benzeri işaretleri ya da başka bir ülkeye ve daha önce kurulmuş Türk devletlerine ait bayrak, amblem ve flamaları kullanmaları yasaktır.

   Kurulması yasak olan dernekler ve yasak faaliyetler

   Madde 30- Dernekler;

   a) Tüzüklerinde gösterilen amaç ve bu amacı gerçekleştirmek üzere sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları dışında faaliyette bulunamazlar.

   b) Anayasa ve kanunlarla açıkça yasaklanan amaçları veya konusu suç teşkil eden fiilleri gerçekleştirmek amacıyla kurulamaz.

   c) Askerliğe, millî savunma ve genel kolluk hizmetlerine hazırlayıcı öğretim ve eğitim faaliyetlerinde bulunamaz, bu amaçları gerçekleştirmek üzere kamp veya eğitim yerleri açamazlar. Üyeleri için özel kıyafet veya üniforma kullanamazlar.

   Kayıt ve yazışma dili

   Madde 31- Dernekler, defterlerinde ve kayıtlarında ve Türkiye Cumhuriyetinin resmi kurumlarıyla yazışmalarında Türkçe kullanırlar. 

   Dernekler yasasının buraya aldığımız hükümlerine uymak kaydıyla herkes, gerekli izinleri almak ve kuruluş usullerini yani prosedürü yerine getirmek şartıyla dernek kurabilir.

   Dernek kuruluşu için de dernekler yönetmeliğine göre aşağıdaki belirtilen şekil, şart ve istenenler tamamlandığında dernekler kurulmuş olur.

   Kuruluş bildirimi

   Madde 5 - Dernek kurucuları tarafından imzalanmış iki adet kuruluş bildirimi ve aşağıda belirtilen ekleri, derneğin kurulacağı yerin mülki idare amirliğine verilir.

   a) Kurucular tarafından her sayfası imzalanmış iki adet dernek tüzüğü,

   b) Kurucuların nüfus cüzdan fotokopisi,

   c) Dernek kurucuları arasında tüzel kişiliklerin bulunması halinde; bu tüzel kişilerin unvanı, yerleşim yeri ve kuruluş belgesi ile tüzel kişiliklerin organları tarafından yetkilendirilen gerçek kişi de belirtilmek kaydıyla bu konuda alınmış kararın fotokopisi,

   d) Kurucular arasında yabancı dernek veya dernek ve vakıf dışında kar amacı gütmeyen kuruluşlar bulunması halinde, bu tüzel kişilerin dernek kurucusu olabileceğini gösteren İçişleri Bakanlığınca verilmiş izin belgesi,

   e) Kurucular arasında yabancı uyruklular varsa, bunların Türkiye'de yerleşme hakkına sahip olduklarını gösterir belgelerin fotokopileri,

   f) Yazışma ve tebligatı almaya yetkili kişi veya kişilerin adı, soyadı, yerleşim yerlerini ve imzalarını belirten liste.

   Büyükşehir belediyesi sınırları içinde kalan ilçeler hariç diğer ilçelerdeki dernek kuruluş işlemlerinde istenen belgeler birer arttırılarak verilir.

   Dernekler, kuruluş bildirimi ve eklerini mülki idare amirliğine vermek suretiyle tüzel kişilik kazanırlar.

   Çocuk derneklerine tüzel kişiler kurucu veya üye olamazlar, ayrıca çocuk derneklerinde kuruluş bildirimine, kurucu çocukların yasal temsilcilerinin izni eklenir.

   Mülki idare amirliği tarafından dernek kuruluş bildirimi, gün ve saat belirtilmek suretiyle dernekler birimine havale edilir ve başvuru sahibine kuruluş bildirimi ve eklerinin alındığına dair Alındı Belgesi (EK- 1) verilir ve dernek, kütüğe kaydedilir.

   İlçe dernekler birimi, kuruluş bildirimi ve dernek tüzüğünün ikişer örneğini yedi gün içinde il dernekler müdürlüğüne gönderir.

    Kuruluş bildirimi ve dernek tüzüğünün incelenmesi

   Madde 6 - Kuruluş bildirimi ve ekinde verilen belgelerin doğruluğu ile dernek tüzüğü, alındı belgesinin düzenlendiği tarihten itibaren altmış gün içinde mülki idare amiri tarafından bizzat veya dernekler birimlerine yetki verilmek suretiyle incelenir. İlçelerde kurulan derneklerin tüzükleri de ilgili valiliklerce incelenir. Yapılan inceleme sonucunda, tespit edilen Kanuna aykırılık veya noksanlığın giderilmesi kuruculardan yazılı olarak istenir.

   Kuruluş bildirimi ve ekleri ile dernek tüzüğünde, Kanuna aykırılık veya noksanlık bulunmadığı takdirde ya da Kanuna aykırılık veya noksanlığın yapılan tebligat üzerine otuz gün içinde giderilmiş olması halinde, mülki idare amirliği tarafından keyfiyet bir yazı ile dernek geçici yönetim kurulu başkanlığına derhal bildirilir.

   Kanuna aykırılık veya noksanlık otuz gün içinde giderilmediği takdirde mülki idare amiri, yetkili asliye hukuk mahkemesinde derneğin feshi hakkında davanın açılması için durumu Cumhuriyet savcılığına bildirir.

  Kütüğe kaydı yapılan derneklerin; onaylı tüzükleri ve kuruluş bildirimleri en geç yedi gün içinde valilik tarafından Bakanlığa gönderilir.

   Yukarıda kısaca belirttiğimiz şekilde kurulan dernekler Türk yasalarına göre kurulmuş olur ve faaliyetlerine başlarlar. Dernekler yasalara uygun olarak hareket etmek şartı ile faaliyetlerine devam edebilirler. Aksi takdirde , devletçe faaliyetlerine son verilebilir.

   Bütün dernek başkan ve üyelerinin Türk yasalarının ülkemizde tatbik edildiğini ve uluslar arası yasa ve teamüllerden üstün olduğunu bilmesi gerekir.

 Yeminli Mali Müşavir

  Cevdet Akçakoca


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com