Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Vegi İncelemeleri ve YMM. Mesleği

Bursa; 26.08.2010

 

Vergi İncelemeleri ve YMM. Mesleği

 

 

 

   Geçen yazımızda 6009 sayılı yasa ile Vergi Usul Kanununun 140. ıncı maddesinde yapılan değişiklikle daha doğru, daha kısa  zamanda ve daha fazla mükellefin incelenmesini sağlayacak düzenlemeler yapılmış olduğunu belirttik.

 

   Bu düzenlemeler her ne kadar daha fazla mükellefin incelenmesini sağlayacak gibi görünüyorsa da, ben şahsen bunun başarılabileceğini sanmıyorum. Çünkü maalesef, Türkiye’de denetim elemanları, incelenmemiş firmaların denetiminden çok karlı kuruluşları incelemeyi tercih ediyor. Hatta kuruluş ne kadar büyük ve karlı ise onun üzerine daha fazla gidildiğini, daha fazla incelendiğini görüyoruz.

 

   Neden vergisini veren ve büyük ciro yapan firmaların incelendiği konusunda dolaşan dedikodu da şöyle. Bir firma 1000 lira ciro 100 lira kâr ediyor, diğeri ise 100 lira ciro 10 lira kâr ediyorsa; Büyük firmada bulunabilecek matrah farkı, küçük firmanın cirosu kadar veya daha fazla olabilir. Bu sebeple büyük firmalar, daha fazla ve daha sık inceleniyor. “Bu düşünce tarzı bana göre yanlış bir düşünce tarzı. Ancak, bu düşünce tarzı ile inceleme yapıldığı doğru ise inceleme oranı artmayacak demektir. Mevcut inceleme elemanları tam tasdik yapılan veya büyük firmaların üzerine gitmeye devam ederse inceleme oranı artmayacaktır.

 

   İnceleme deyince Türkiyede bir Yeminli Mali Müşavirlik müessesesi var. 20 yıldır Yeminli Mali Müşavirler denetim ve tasdik yapıyorlar. Hem de Maliye Bakanlığı adına, devletin verdiği mühürle.

 

   Yeminli Mali Müşavirlerin bu 20 yılda yaptıkları çok güzel işler oldu. Türkiyedeki YMM. müessesesi bütün dünya ülkeleri tarafından gıpta ile, hayranlıkla izleniyor. Devletin Maliyesi, muhasebe sistemleri, beyan sistemleri bu sayede elektronik uygulamalara kolayca geçebildi. Vergi gelirlerindeki artışı anlatmaya lüzum yok.

 

   Bizdeki Yeminli Mali Müşavirlik müessesesi yerine, dünyada denetim şirketleri bulunmaktadır. Bize göre bu denetim şirketleri dünyada önemli görevler yerine getirmiş, muhasebe ve denetim sistemlerinin gelişmesine yardımcı olmuşlardır. Zamanla denetim şirketlerinin prensiplerinde bozulmalar olmuştur. Birtakım başarısızlık ve skandallar doğmuş, denetim şirketlerine olan güven erozyona uğramıştır.

 

   Son yıllarda denetim şirketlerinin dünyada sebep oldukları skandalların en önemlilerini sayalım.

 

   1) Enron skandalı ve Arthur Andersen

 

   2) Lehman Brothers ve 2009 dünya mortgage krizi skandalı

 

   Peki ülkemizde denetim şirketleri ne yapıyor? SPK ya tabi halka açık şirketleri ve bankaları denetliyorlar. Sonuç, bu denetimlere rağmen 2001 Türkiye bankalar krizi.

 

   Bu kriz sonrası alınan tedbirler ve yapılan çalışmalar sonucu, Türk Banka ve şirketleri dünyadaki benzerlerine fark atıyor.  

 

   Yeminli Mali Müşavirlik müessesesi varken ülkemizde yeni Türk Ticaret Kanunu tasarısı ile dünyanın denetim şirketlerine sonsuz yetki verilmeye çalışılıyor. Dünyada başarısı ve başarı oranı tartışılan bu şirketlere Türkiyede böyle bir yetki vermek ne kadar doğru olur bilmem?

  

   Türkiye’de halen 3000’e yakın Yeminli Mali Müşavir bağımsız olarak çalışmaktadır. Yeminli Mali Müşavirler yetkilerini Vergi Usul Kanununun mükerrer 227.inci maddesi ile 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu ve bu kanunlara ait tebliğ, sirküler ve benzeri düzenlemelerden almaktadırlar.

 

   YMM.’lerin geçmiş 20 yıllık çalışmalarında ne derece başarılı olduklarını ilgili meslek kuruluşları, mükellefler ve Maliye Bakanlığı çok daha iyi bilmektedir. Bu 20 yıllık süreçte Maliye Bakanlığı dışında diğer Bakanlıklar ve devlet daireleri de bir çok düzenlemelerle Yeminli Mali Müşavirlik mesleğinden yararlanmışlar. Yeminli Mali Müşavirlik müessesesi, itimad edilen, başvurulan bir müessese haline gelmiştir.

 

   Hal böyle iken, bu düzenlemeyi yapan, bu müessesesinin kuruluşunda en büyük payı olan Maliye Bakanlığı, son zamanlarda Yeminli Mali Müşavirlik müessesesinden uzaklaşmış görünmektedir. (Tabii, bu benim fikrim)

 

   Bütün dünyanın incelediği, faydalandığı ve kendi ülkelerinde de olması için uğraş verdiği  Yeminli Mali Müşavirlik yasasına göre, belli bir ciroyu aşan firmaların YMM. tarafından denetlenmesi ve tam tasdik sözleşmesi yapılması gerekmektedir.

 

   Yasa gereği tam tasdik sözleşmesi olmayan kurumlar incelemelerde öne alınacaktır. Oysa yasanın bu maddesi tatbik edilmemektedir. Devlet denetim elemanları, tasdik sözleşmesi olmayan müesseseler yerine tasdik sözleşmelileri de incelemektedir.

 

 

   Maliye Bakanlığı yasayı tam tatbik ederek denetim oranını daha yukarı çekebilir.

 

   Biraz da Yeminli Mali Müşavirlik müessesesinin görevi olan tam tasdikli firma sayısının artırılması ve tasdik sözleşmesi olmayan kuruluşların incelenmesine öncelik verilmesi, hem YMM. müessesesine hem de Maliye Bakanlığına yararlı olacaktır.

 

 

 

 

Yeminli Mali Müşavir

Cevdet Akçakoca

     


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com