Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Yine Enerji Konusu

Bursa, 01.Şubat.2011

 

 

YİNE ENERJİ KONUSU

 

                Ekohaber gazetesinin 1-7 Şubat.2011 dönemine ait 769 uncu sayısında “Enerji konusunda ihtisas mahkemeleri kurulmalı veya vazifelendirilmelidir” konusunu işlemiştik.

                Bu yazının esin kaynağı ise EPDK ‘ nın kayıp kaçak oranını ve bedelini Perakende Satış Tarifesinden çıkararak müşteriye yansıtılacak bedeller arasına alması idi. Tarifeyi hatırlayalım:

En son tarifeye gelelim. Türkiyedeki elektrik tarifesi aşağıdaki gibidir.

BF= PST+İSK+DSK+PSH+KK+EF+TRT+BTV

Açılımı da şöyle idi:

Birim fiyat= Perakende satış tarifesi+iletim sistem kullanım bedeli+dağıtım sistem kullanım bedeli,+perakende satış hizmet bedeli+kayıp kaçak bedeli+enerji fonu+trt payı+belediye tüketim vergisi. Tabii bunun üzerine bir de Katma Değer vergisi gelecek.

Tarifedeki açıkladığım ibareleri kısaltılmış olarak kullanacağım.

Tarifedeki (İSK+DSK+PSH+KK+EF+TRT+BTV) devlet kurumları ve dağıtım şirketlerine verilecek olan ve bu sebeple doğrudan doğruya tüketiciye yansıtılacak bedellerdir. Bu bedelleri faturalarda göreceğiz.

Perakende satış tarifesinden %17 civarındaki Kayıp Kaçak bedelini de çıkardığımızda doğrudan tüketiciye yansıtılan bedeller epey büyük bir tutara ulaşmaktadır.

Bursa açısından ele aldığımızda Bursa’da kayıp kaçak oranı %6 larda olduğu halde maalesef %17 civarında kayıp kaçak bedeli ödemekte ve Doğu illerinin %80 lere varan kayıp kaçak bedelini biz Batıda yaşayanlar, yani devletin yasalarına uyanlar sübvanse etmek zorunda kalmaktayız. Bu tam bir haksızlık.

Tabii, bunu iyi niyetle ele alırsak , ileride bölgesel tarifeye geçilmesinin esas olduğunu, bu sebeple ileride bölgesel tarifeye geçildiğinde Türkiye’de bölgelere göre elektrik fiyatlarının farklı olabileceğini ve kayıp kaçağın fazla olduğu bölgelerde elektrik kullananların bunun bedelini ödeyeceğini düşünebiliriz. Ancak , bu ne zaman olacak, biz batıda yaşayanlar daha ne kadar süre ile yasalara uymayanların parasını ödeyeceğiz? EPDK denen kurulun bir an önce bu konuyu da çözmesi gerekir kanaatindeyim.

Şimdi tarifedeki son değişikliğin etkilerini

a.       Elektrik üretim firmaları açısından

b.       Kullanıcı sanayiciler açısından ele alalım.

 

a.Elektrik perakende satış tarifesinden kayıp kaçak bedelinin çıkarılarak

yansıtılacak bedeller arasına alınması elektrik ürecisi firmalar açısından bir kayıp olmuştur. Devlet, elektrik üreticilerinin ürettiği elektrik fiyatından kayıp kaçak bedelini metazori bir şekilde almıştır. Elektrik üreticilerinin karları ve dolayısıyla yatırım yapma kapasitesi azalmış olacaktır. Özelleştirme ile dağıtım sistemlerini satın alan firmalar için ise karları daha fazlalaşmış olacaktır.

                b.Gelelim elektrik satın alan ve kullanan sanayicilere.

                Sanayiciler açısından konuyu iki şekilde ele alabiliriz.

-          Bugün için sanayiciler, eğer özel sektör elektrik üreticilerinden elektrik satın alıyorsa, üretici firmadan aldığı indirim aşağı düşecektir. Dolayısıyla sanayicinin maliyetlerinde artış olacaktır.

-          Bir başka yönden bakarsak,

-          Bir kısım sanayiciler daha önceleri, kendi elektriğini kendileri üretmekte idiler. Fakat gerek doğal gaz fiyatları ve diğer elektrik üretim hammaddelerinin fiyat artışları sebebiyle bir çok sanayici elektrik üretiminden vazgeçmiş, hele hele özel sektör elektrik üreticilerinin indirim yaparak verdiği elektrik fiyatlarından dolayı da karlı vaziyete geçmişlerdi. Yapılan son tarife değişikliğinden sonra bence sanayi firmalarına özel sektör elektrik üreticilerinin elektrik satması hemen hemen imkansız hale gelecektir.

-          Yukarıdaki fiyat tarifesine baktığımızda   iletim sistem kullanım bedeli+dağıtım sistem kullanım bedeli,+perakende satış hizmet bedeli+kayıp kaçak bedeli+enerji fonu+trt payı+belediye tüketim vergisi gibi bedellerin tüketiciye yansıtıldığını görüyoruz.

-          Şimdiii,

-          Sanayici kendi elektriğini kendi kuruluşunda üretirse bu bedellerin bir çoğunu ödemeyecektir.

-          Bu bedelleri ödemediği zaman ise kendi üreteceği elektrik, bugün satın alacağı elektrik bedeli kadar veya daha ucuz olabilmektedir.

-          Elektriğini üreten sanayici, birden çok tesisi varsa otoprodüktör grubu olmaktadır. O zaman ise trt payı , belediye tüketim vergisi gibi bir takım bedelleri ödemek zorunda kalır ki bu takdirde üretim ve kullanım maliyeti daha fazlalaşabilir.

-          Buraya kadar olan yazımda özellikle rakamlardan kaçındım. Elektrik fiyatları ile baş edemeyen, bu fiyatları fazla bulan sanayicilerimiz, kendi elektrik üretimini yapmak isterlerse, elektrik üretim maliyetlerini hesaplamalı ve kendi üretimlerini yaparak kendi tesislerinde kullanmayı düşünmelidirler.

-          Ancaaak, istikrarlı kararlar vermeyen bir EPDK olduğunu da göz önünde bulundurmalıdırlar. Kendi elektrik üretimini yapanlar fazlalaştığı takdirde EPDK ve devletin ek vergiler getirmeyeceğinden emin olmalıdırlar.

 

 

 

Cevdet Akçakoca

Yeminli Mali Müşavir


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com