Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Dünya Nereye Gidiyor? Türkiye Başarılı Olacak mı?

Bursa, 13.Temmuz.2011

 

DÜNYA NEREYE GİDİYOR? TÜRKİYE BAŞARILI OLACAK MI?

 

                Bu sütunlarda yıllardır, ülkemizin durumunun çok kötü olmadığını, dünyanın bir çok ülkesinin Türkiye’den daha kötü olduğunu, hele gelişmiş denen ülkelerin gerek dış borçlarının ve gerekse cari açıklarının ülkemizden daha iyi olmadığını açıklamış ve bir takım rakamlar vermiştim.

                Bilhassa 2009 krizi ile gerçekler ortaya çıktı. Ancaaak, gerçeklerin ortaya çıkması sadece ve sadece ülkemiz insanlarının moralinin düzelmesini sağlamış, fakat dışarıdan gelecek tehlikeleri artırmıştır. 2009 krizi hariç yıllardır büyümekteyiz, hele 2011 ilk döneminde %11 lik büyüme ve dünya rekoru biz bu ülkenin insanlarının daha bir dik, daha bir gururlu durmasını sağladı.

                Tamam, gururla, başımız dik olarak dolaşalım da tehlikeleri de göz ardı etmeyelim. Bu yazımızda bazı lehimizde ve aleyhimizde olan faktörleri hatırlatmak istiyoruz.

15.Şubat.2010 tarihli yazımda Yunanistan krizi Türkiyeyi etkiler mi ? başlığı

 altında bir inceleme yapmış ve yazımı “hiç kimsenin dedikodu ve spekülasyonlarla uğraşmasına gerek yoktur. Yunanistan, İrlanda, Polonya ve Portekizin krize girmesinin Türkiyeye bir tesiri olmayacağını bilerek ona göre hareket edelim. Spekülatörlere koz vermeyelim “ diye bitirmiştim.

 Yazımda İspanya ile dış ticaret ilişkilerimizi de incelemiş ve yukarıdaki

değerlendirmeye İspanyayı almamıştım. Son zamanlarda İspanyanın da durumunda göze çarpar derecede kötü sonuçlar ortaya çıkmaya başladı. İşsizlik %20 leri geçti, insanlar mutsuz ve İspanyaya da her an bir kriz gelebilir. Avrupanın büyük ekonomilerinden olan İspanyanın Avrupa Birliği ve IMF tarafından nasıl finanse edilebileceği üzerinde düşünülmesi gereken bir konu. İspanyanın gerek bizi ve gerekse Avrupa Birliğini etkileyebileceğini düşünüyorum. Bu sebeple İspanya ile iş yapanların daha dikkatli olması gerekir kanaatindeyim.

                Avrupa Birliğine gelince şapkasını önüne koyup Türkiyeye karşı tavrını değiştirmesi zamanı geldi geçiyor. Bir müddet sonra gel Türkiye dendiği zaman, Türkiye Avrupa Birliğine dirsek çevirirse söylenecek söz “geçti Borun pazarı” olacaktır tabii Avrupa Birliği için.

                Son zamanlarda bölgemizde ve Akdeniz çanağındaki patlamalar ülkemizi çok etkilemedi. Türk insanının çalışkanlığı, ataklığı ve her şarta uyum sağlaması sayesinde Akdeniz çanağındaki eski sömürgecilerin oyunları henüz ülkemize kadar ulaşmadı, ama gerek siyasi ve gerekse iktisadi bakımdan bu oyunlara hazırlıklı olmalıyız, bana göre hükümet şimdiye kadar bu oyunda başarılı görünüyor. İnşallah gerek hükümet ve gerekse muhalefet bu konularda anlaşır da kendi kalemize gol atmayız.

                Cari açık bir başka dert.

                Yıllardır, cari açık, cari açık diye kıyamet kopuyor, fakat ne ülkenin dış borcu artıyor ve ne de ülke bir ödeme güçlüğü içine düşüyor. Hatta, en son bu Haziran 2011 sonuçlarına göre de dış açığı finanse eden yine birkaç milyar dolarlık bir ne idüğü belirsiz(!) finansman miktarı ülkemize gelmiş.

                Artık, bir an önce her şey kayıt altına alınsa da bu ülke hakiki cari açığını bilse diyorum, daha fazla bir söz etmek istemiyorum.

                Yani bizim gibi gelişmekte olan ülkelerin kalkınma ve büyümelerini sürdürebilmeleri açısından cari açıkla karşılaşmaları her zaman mümkün. Bu nedenle önemli olan cari açığın varlığı değil,  sürdürülebilirliği. O zaman da cari açığı finanse eden kalemlere bakmak gerekiyor. Türkiye’de cari açığı finanse eden kalemler, öncelikle ihracat ve  hizmet gelirleri (turizm gibi), arkasından da kısa vadeli sermaye hareketleri, uzun vadeli sermaye hareketleridir. Bizim ülkemizde ayrıca bir NE İDÜĞÜ BELİRSİZ CARİ AÇIK FİNANSMANI İÇİN GELEN DÖVİZLER vardır. Finansal bir krizle karşılaşma riskine karşılık da ülke borçlarının yapısı ile döviz rezervlerine bakılmalıdır. Ülkemizdeki borç yapısı ve Merkez Bankasının döviz rezervinin şu anda yeterli olduğunu görüyor ve dünya ülkelerinin borç yapısını gösteren bir tabloyu aşağıya ekliyoruz.

En fazla toplam dış borcu olan 32 ülkenin 2010 yılı ilk çeyrek itibarıyla toplam dış borçları, 2010 yılı tahmini GSYH’leri, dış borçlarının GSYH’ye oranları ve kişi başına düşen borçları şöyle:

ÜLKE İSMİ              Dış borç                                  GSYH                                     2010  Borcun                          Kişibaşı borç

milyar dolar                             Milyar dolar                             GSYH ye oranı %                    Bin dolar

1- ABD                    13.917,0                               14.624,0                                95,1                                        44.893

2- İngiltere                 9.123,0                               2.258,0                                  404,0                                     146.620

3- Fransa                5.123,0                                 2.555,0                                  200,5                                     81.375

4- Almanya             4.969,0                                 3.305,0                                 150,3                                      60.892

5- Hollanda             2.439,0                                 770,0                                      316,7                                     146.971

6- İspanya              2.409,0                                 1.374,0                                  175,3                                     52.349

7- İrlanda                2.250,0                                 204,0                                      1.102,9                                 503.018

8- İtalya                  2.456,0                                 2.036,0                                 120,6                                      40.793

9- Japonya             2.038,0                                  5,390,0                                  37,8                                        16.000

10- Belçika*            1.252,0                                  461,0                                     271,5                                     115.604

11- İsviçre              1.191,0                                 522,0                                      228,1                                      152.907

12- Avustralya        1.037,0                                  1.219,0                                 85,0                                        46.648

13- Kanada             1.015,0                                 1.563,0                                 64,9                                        29.786

14- Avusturya        809,0                                     366,0                                     221,0                                      96.573

15- İsveç                893,0                                      444,0                                     201,1                                      95.743

16- Hong Kong        678,0                                      226,0                                     300,0                                     95.197

17- Danimarka        607,0                                      304,0                                      199,6                                      109.844

18- Yunanistan       557,0                                      305,0                                     192,6                                      49.789

19- Norveç              558,0                                      413,0                                     135,1                                      114.087

20- Portekiz            537,0                                     223,0                                      240,8                                     50.484

21- Rusya               469,0                                      1.476,0                                 31,7                                       3.341

22- Güney Kore      409,0                                      986,0                                      41,4                                        8.632

23- Finlandiya         383,0                                      231,0                                     165,8                                      71.216

24- Brezilya             293,0                                      2.023,0                                 14,4                                        1.516

25- Polonya            276,0                                      438,0                                     63,0                                       7.245

26- Türkiye             266,0                                      729,0                                     36,4                                        3.724

27- Hindistan          261,0                                      1.430,0                                 18,2                                        0.210

28- Macaristan        224,0                                     132,0                                     169,6                                      22.370

29- Meksika             205,0                                      1.004,0                                 20,4                                       1.887

30- Endonezya       180,0                                     695,0                                     25,8                                        767

31- Arjantin            118,0                                      351,0                                      33,6                                       2.912

32- Güney Afrika    81,0                                       354,0                                     22,8                                       1.622

 

                Yukarıdaki borçluluk oranlarına baktığımızda ülkemizin durumunun oldukça iyi olduğunu, şimdilik bir takım krizlerden kolay kolay etkilenmeyeceğini görüyoruz. Ama neticede globalleşen bir dünyadayız. Daima tedbirli olmalıyız.

                Biz ABD ve diğer bazı ülkeler gibi krizleri çözmek için gordiyomun kılıcını kullanan ülkelerden değiliz. Bazı ülkeler, krizden çıkmak için hemen bir savaş çıkarıveriyor, silah satıyor ve krizden çıkıyorlar. Bizim ülkemiz silah sanayine dayanan bir ülke değil. Bu sebepten dünyadaki krizi ve olayları yakından takip etmeliyiz. Gerçek olsun olmasın cari açığı kapamaya çalışmalıyız.

                Cari açığın en büyük sebeplerinden olan enerji ithalini bir şekilde kesmeliyiz. Tüketim malları ithalatını kesecek ve dünyayı da rahatsız etmeyecek özel bir takım engellemeler yapmalıyız.

                Fakat her şeyden önce birlik olmalıyız birlik.

                Ayrılıkçılık belasını

a.       Ömer Seyfettinin topuz hikayesindeki veya

b.       Srilanka’daki gibi mi çözeceğiz

c.        Yoksa orta yol mu bulacağız

d.       Veya pes mi ederek çözeceğiz .

Ülke bu konuda da karar vermelidir. Hiçbir Türk insanı pes etmeyi de düşünmeyecektir zannediyorum. Bana göre hak eden karşılığını almalıdır, bu güzel ülkenin kıymetini bilmeyen cevabını alınca çook pişman olacaktır.

 

        Sonuca gelelim : Bu ülke dik durunca, el ele verince dünyada doğacak bir  kriz ülkemizi etkilemeyecektir.

                                                                                                             

 

               

Cevdet Akçakoca

Yeminli Mali Müşavir


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com