Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Geçici Vergi Dönemi-Zarar ve 6111 Sayılı Af Yasası İlişkisi

Bursa, 04.Ağustos.2011

                                                                                                                                       

 

 

GEÇİCİ VERGİ DÖNEMİ-ZARAR  VE 6111 SAYILI AF YASASI İLİŞKİSİ

 

                2011 yılında ülkemizin gündeminde, bana göre, kriz veya buna benzer söylemlerden çok bazı alacakların yeniden yapılandırılması konusundaki 6111 sayılı af yasası daha önde bulunmaktadır.  Hele geçici vergi dönemlerinde tekrar tekrar bu af yasası gündeme gelecektir.

                Hatırlanacağı gibi 6111 sayılı bazı alacakların yeniden yapılandırılması veya kısaca  halk arasında AF YASASI adı da verilen yasa 13.2.2011 tarihinde kabul edilerek resmi gazetede yayımlanmış ve yine 30.Nisan.2011 tarih ve 27920 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2011/1713 sayılı karar ile (bazı başvuru ve ilk taksit ödeme süreleri) uzatılmıştır.

                Ben yazımda kısaca bu yasayı AF YASASI  olarak kullanacağım.

                Af yasasından yararlananlar, böylece muhasebe kayıtlarını 30.Haziran.2011 tarihinde düzenlemek durumunda kalmışlardır.

                Muhasebe kayıtlarına alınacak af yasası konularını hatırlayalım.

1.       2006-2009 arası muhtelif vergilerde Matrah artırımı

2.       İşletmede bulunmayan mallar

3.       İşletmede bulunmayan makine, techizat ve demirbaşlar

4.       Kasada bulunmayan nakitler

5.       Hakikatte olmayan ortaklar cari hesabının silinmesi

6.       Sgk ödemeleri ve affı

Gibi konularda ilgili idarelere müracaat edilmiş ve yeniden yapılandırılan borçlar, muhasebe kayıtlarına alınmıştır.

                Muhasebe kayıtlarında 689 no.lu DİĞER OLAĞANDIŞI GİDER VE ZARARLAR hesabı kullanılmıştır.

 

                689 no.lu hesap kullanıldığında kurum, karlı dahi olsa büyük orandaki bu yeniden yapılandırmadan dolayı birdenbire korkunç bir zarar ile karşı karşıya gelecektir.

                Böyle bir durumun da gerek kurum açısından gerekse bankalar açısından veya dışarıdan bakanlar açısından büyük mahzurlar doğuracağı açıktır.

                Diğer yandan böyle bir durumla şimdiye kadar karşılaşmamış olan meslektaşlarımız da şaşıracaklar ve tereddüde düşeceklerdir.

               

Konuyu bir örnekle açıklayalım ve çözümünü de yazımızda gösterelim.

 

ÖRNEK:

                ASLINA SADIK A.Ş. AF YASASI veya yeniden yapılandırmadan yararlanmış, toplam olarak 2.500.000 TL. yapılandırmayı muhasebe kayıtlarına intikal ettirerek, 689 no.lu kanunen kabul edilmeyen giderler hesabına kaydetmiştir.

               

A.ASLINA SADIK A.Ş. nin 30.6.2011 tarihli gelir tablosu aşağıdaki gibidir.

 

                Brüt satışlar                                                                                            14.000.000

                Satış indirimleri  (-)                                                                                         10.000

                Net Satışlar                                                                                             13.990.000

                Satışların Maliyeti                                                                                    11.500.000

                Brüt satış karı veya zararı                                                                        2.490.000

                Faaliyet giderleri                                                                                       1.490.000                          

                Faaliyet kar veya zararı                                                                            1.000.000

                Diğer faaliyetlerden olağan gelir ve karlar                                                   100.000          

                Finansman giderleri                                                                                      200.000

 

                Olağan kar ve zarar                                                                                     900.000

                Olağan dışı gelir ve karlar                                                                             300.000

                Olağandışı gider ve zararlar                                                                                                       

                (kanunen kabul edilmeyen giderler)                                                           2.500.000

                Dönem  zararı                                                                                     (-)   1.300.000

 

                Böyle bir gelir tablosu uygun açıklama olmazsa kurumun durumunu çok kötü gösteren bir tablodur. Kesinlikle gelir tablosu notlarının içine

a.       Dönem karının 1.200.000 TL. olduğu

b.       2.500.000 TL. nın ise yeniden yapılandırma bedeli olduğu belirtilmelidir.

 

 

B. Geçici vergi beyannamesi nasıl olacaktır?

 

                                                                                                              Zarar                                      Kar

Ticari Bilanço karı veya zararı                                                               1.300.000                               -

Kanunen kabul edilmeyen giderler                                                                                                        2.500.000

Kar                                                                                                                                                       1.200.000

Geçici vergi matrahı                                                                                                                              1.200.000

Hesaplanan geçici vergi                                                                                                                           240.000              

               

                C. Bankalara verilecek gelir tablosuna ise en son kısımları alarak şöyle bir bilgi eklemeyi düşünürdüm.

 

                Brüt satışlar                                                                                                          14.000.000

                Satış indirimleri  (-)                                                                                                       10.000

                Net Satışlar                                                                                                           13.990.000

                Satışların Maliyeti                                                                                                  11.500.000

                Brüt satış karı veya zararı                                                                                       2.490.000

                Faaliyet giderleri                                                                                                      1.490.000                           

                Faaliyet kar veya zararı                                                                                         1.000.000

                Diğer faaliyetlerden olağan gelir ve karlar                                                                100.000            

                Finansman giderleri                                                                                                    200.000

Olağan kar ve zarar                                                                                                  900.000

                Olağan dışı gelir ve karlar                                                                                          300.000

                Olağandışı gider ve zararlar                                                                                                       

                (kanunen kabul edilmeyen giderler)                                                                       2.500.000

                Dönem  zararı                                                                                                  (-)   1.300.000

                6111 sayılı Yasaya göre Yeniden Yapılandırma

                Tutarı                                                                                                          ( + )   2.500.000

                Hakiki ticari veya mali bilanço karı                                                                          1.200.000

 

                Sonuç:

 

                6111 sayılı af yasası veya yeniden yapılandırma yasasının fiili olarak kayıtlara intikal ettirilmesinden sonra kurumların gelir tablolarında umulmayacak derecede büyük bozulmalar meydana gelmiştir.

                Birçok meslektaşımız, 2011 yılının ikinci geçici vergi döneminde ilk defa böyle bir durumla karşılaşacakları için şaşıracaklar ve çözüm arayacaklardır.

                Gerek ticari ve mali bilanço ve gerekse bankalara verilecek bilgiler açısından yukarıdaki gibi bir çalışmanın yararlı olacağını düşünmekteyim.

 

 

 

Yeminli Mali Müşavir        

Cevdet Akçakoca             

 

 

 

 

    


                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com