Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Özel Tüketim Vergisinde İade Uygulaması (1)

 

Bursa, 30.Ekim.2012
 
 
                ÖZEL TÜKETİM VERGİSİNDE İADE UYGULAMASI
 
                Bir sabah kalktığımızda 8.10.2012 tarih ve 2012/3792 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile Özel Tüketim Vergisinde tatbikatın değiştiğini , hem de adamakıllı değiştiğini hayretle gördük.
                Önce, bu değişimin sebepleri nelerdir? Haklımıdır? Bir düşünelim dedik.
 Maalesef, ülkemizde, Katma Değer Vergisinden sonra devletin en önemli gelir kaynaklarından olmaya başlayan Özel Tüketim Vergisinde, devletin vergi alabilmek için yaptığı düzenlemelere korkunç bir direnme vardır ve devam etmektedir.
                Devlet, mazota mı vergi koydu, devlette düşünen kafa bir – iki ise , vatandaş 80 milyon iyi veya kötü düşünen kafa ile bu vergiden kurtulmaya kalkıyor. Ne yapıyor? Ya mazot yerine 10 numara yağı kullanıyor, veya bir takım yağlama yağı ve müstahzarların üzerinde değişiklikler yaparak onları, daha ucuza elde etme veya daha az vergili ürünler elde etmekte kullanıyor, imalatı değişik gösteriyor vs. vs. vs.
                Sonuç, devlet de yukarıda belirtilen kararla, özel tüketim vergisindeki tecil ve terkin uygulamasını kaldırıyor ve vergiyi peşin alma yoluna gidiyor. Tabii, yine de devlet, vatandaşın lehine olan uygulamaları unutmuyor. Bu defa ÖTV (özel tüketim vergisi) iade sistemini çalıştırıyor.
                Tabii, yapılan her sistem değişikliği de bir takım kişilere zarar veriyor, düzenleme ve düzeltme yaparken kurunun yanında yaş da yanıyor.
                Özel tüketim vergisi iade sisteminin çalıştırılması ile vatandaş bir nebze olsun ferahlayacak diye beklerken, karar ve tebliğleri incelediğimizde ÖTV iade sisteminin devletin incelemesi ile yürüyeceği, iadede Yeminli Mali Müşavirlerin devreden çıkarıldığını görüyoruz. Sadece ve sadece, imal edilen malın vergi tutarının, imalatta kullanılan malın vergi tutarına eşit veya daha yüksek olması halinde bu tespitin YMM raporuyla mükellef tarafından yaptırılması da mümkün bulunmaktadır. Şeklinde bir YMM. Rapor uygulaması kalmıştır.
                İade, mahsuben veya nakden yapılabilecektir. Ancak , mahsuben iadede de mahsuplar yapılacak fakat işlem sonuçta vergi incelemesine sevkedilecek, nakden iade ise kesinlikle vergi inceleme raporu ile yerine getirilecektir.
                İşte, problem burada ortaya çıkmaktadır.
1.         Önce zülfiyare dokunan taraftan konuyu ele alalım. Yeminli Mali müşavirlerin zaten azalmış olan işlerinden bir tanesi daha kaldırılmaktadır. Bu gerçeği de buradan dile getirmek gerektiği kanaatindeyim.
2.         Bir olayın vergi incelemesine sevk edilmesi demek, incelemelerin 6-7 aydan önce bitmemesi demektir. Bu durumda , mükellefin 6-7 ay sonra bir takım ağır cezalarla karşı karşıya gelmesi gündeme gelecektir. Sistem kurulurken, olabilecek gecikmelerin önüne geçilmesi ve iadenin çok kısa sürede yapılması şarttır.
3.         Bugün, dünyadaki krize rağmen ülkemiz sanayii çalışıyorsa, burada finansman çok önemli bir rol oynamaktadır. Devletin iadeleri bekletmeden vermesi de bu finansman imkanlarından biridir.
4.         Yeminli mali müşavir, bir inceleme esnasında, eğer mükellefin diğer işlemlerindeki hata ve noksanları tamamlatarak, genel kabul görmüş muhasebe ilkelerine ve vergi mevzuatına uygun işlemlerle iadenin yapılmasını sağlar.
5.         Oysa, vergi inceleme elemanları maalesef, umumiyetle mükellefin basit hatalarını bile en ağır şekilde cezalandırmaya çalışırlar. Ne olurdu, inceleme elemanlarının da - hakikaten takdire değer bilgi birikimleri sonucu, cezalandırıcılıktan çok - yol göstericilik tarafı daha öne çıksa acaba?
6.         Bu arada , son tebliğe kadar başlamış olan işlemler ne olacaktır?
Tebliğdeki iade tarif ve şartı aşağıdaki gibidir.
8/10/2012 tarihli ve 2012/3792 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının eki Kararın 1 inci maddesinde, Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı listenin (B) cetvelindeki vergi tutarları uygulanarak teslim edilen  malların, (I) sayılı listeye dahil olmayan malların imalinde imalatçılar tarafından kullanılması halinde, imalatta kullanılan mallar için bahse konu maddede G.T.İ.P. numaraları itibariyle karşılarında gösterilen oran ile daha önce uygulanan vergi tutarının çarpılması suretiyle hesaplanan vergi tutarlarının uygulanacağı öngörülmüştür. Buna göre söz konusu mallara daha önce uygulanan vergi tutarları ile bu mallar için yukarıda belirtilen oranlara göre hesaplanan vergi tutarları arasındaki fark iade edilebilecektir.
.        ÖTV Mükelleflerinin Tesliminde Verginin Beyanı
(I) sayılı listenin (B) cetvelinde yer alan malların; bu listeye dâhil olmayan malların imalinde kullanılmak üzere imalatçılara ÖTV mükellefleri tarafından tesliminde, diğer alıcılara teslimlerde olduğu gibi, bu malların birimi itibariyle (B) cetvelinde yer alan yürürlükteki vergi tutarları üzerinden vergi beyan edilerek ödenecektir.
 
 
 
 
Yeminli Mali Müşavir
 Cevdet Akçakoca

                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com