Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Bir Düzeltme

 

Bursa, 3.Eylül.2015
 
 
BİR DÜZELTME
Birkaç hafta önce yayımlanan “Anonim Şirketlerde sermaye azaltılmasında aktiflerin tesbiti konulu yazımda:
       ……… Bursa Ticaret Sicili Müdür Yardımcısı Sayın Onur YILMAZ’dan bir bilgilendirme yazısı aldım. Yazıyı çok beğendim. Özellikle, bilgilerini paylaşmak ve yol gösterici olma açısından kendilerini tebrik ettim ve burada da ediyorum. Yazıyı paylaşmak üzere izin istedim. Gerekli izni verdiler. Demiş ve yazıyı tamamlamıştım.
Daha sonra gerek Sayın Onur YILMAZ’dan ve gerekse Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Başmüfettişi Sayın Soner ALTAŞ, söz konusu yazının SONER ALTAŞ’a ait olduğunu, bunun düzeltilmesinin doğru olacağını bildirdiler.
Ben, Sayın Soner ALTAŞ’a yazıları için teşekkür ediyor, Sayın Onur YILMAZ’ın konusunu ilgilendiren yazıları bulup paylaşmasını da takdir ediyorum.
 
KVK’NA GÖRE A.Ş.’NİN KENDİ HİSSESİNİ SATINALMASI
 
                Son 3 yazım TMS-TTK açısından Anonim Şirketin kendi hisselerini satınalması ve bu satınalmanın muhasebeleştirilmesi konusu idi.
                Özellikle, Anonim Şirketin kendi hisselerini satınalma muhasebesinden sonra yazı ile ilgili olarak arayan, bilgi paylaşanlar oldu. Özellikle eski hesap uzmanı YMM. Üstadımız Sayın Mesut ÇIRAK, yazımın güzel olduğunu bildirerek beni onore etti, ama konunun bir de vergisel açıdan da incelenmesi gerektiğini, bunun için 5520 sayılı Kurumlar Vergisi kanununun 5/ç maddesini de gözönüne alarak yapacağım çalışmadan sonra yazı konumun tamamlanacağını belirtti. Haklı olduğunu gördüm. Ben A.Ş. nin kendi hissesini satınalması ve daha sonra satması halinde emisyon primini kendime göre yorumluyorum ve KVK 5/ç maddesindeki istisnalar içinde olacağını düşünüyorum. Sayın Mesut ÇIRAK, istisna olamayacağını düşünüyordu.
                Şimdi gelelim konunun KVK açısından incelenmesine:
                Kurumlar vergisi kanununun 5. İnci maddesinin ç bendine göre:
Anonim şirketlerin kuruluşlarında veya sermayelerini artırdıkları sırada çıkardıkları payların bedelinin itibari değeri aşan kısmı kurumlar vergisinden müstesnadır, yani bu kazançlara kurumlar vergisi açısından kar sayılmaz ve kurumlar vergisi hesaplanmaz.
                Yorumlarım zorlama olabilir, ancak bu konuda yapılan çalışmalardan sonra konu açıklık kazanacak ve belki de bakanlık bu konuda tebliğ veya sirküler çıkarmak zorunda da kalabilecektir.
                Eski TTK da 286 ıncı madde ve yeni TTK da 347 inci madde primli payların yani değerinden yüksek bir bedelle çıkarılacak payların çıkarılabilmesi için esas sözleşmede hüküm bulunması ve genel kurul kararının gerektiğini belirtmektedir.
                Önceki yazılarımızda açıklandığı üzere şirketin kendi paylarını satın alabilmesi TTK.nun 379-389 uncu maddelerinde düzenlenmiştir.
                Eski TTK.da 329 uncu maddesine göre Anonim şirket kendi hisselerini temellük edemeyeceği gibi rehin olarak bile kabul edemezdi. Yeni Türk Ticaret Kanunu ise gelişen ticaret ve hukuk anlayışı gereği yukarıda belirttiğimiz gibi şirketin kanunda belirtilen mücbir sebeplerin olması halinde kendi paylarını iktisap edebilmesini ve bunun karşılığında sermaye azaltması yapılması gerektiğini, sermaye azaltması yapmadığı takdirde bu payları
a.     384 üncü maddedeki esaslara göre 3 yıl içinde
b.     385 inci madde hükümlerine göre 6 ay içinde elden çıkarmak zorundadır.
 
       Şirket bu hisseleri ya değerinde veya değerinden fazla bir bedelle elden çıkaracaktır. Değerinin altında bir bedelle satışı düşünmüyoruz. Peki, değerinin üzerinde satılan hisselerde, satıştan doğan fazla bedel ne olacaktır?
                Acaba ihraç primi mi yoksa kar mı?
                Klasik vergicilik anlayışına göre ve Kurumlar Vergisi Kanununun 5/ç maddesini vergicilik yönünden incelersek, elde edilenin ihraç primi değil, kar olması gerekmektedir. Türk Ticaret kanununa göre ise bunlar ihraç primidir.
                Bizim, biraz da zorlama olan, ticari düşünceyi esas alan yorumumuza göre söz konusu kazançlar mücbir sebeplerden dolayı satınalınan, iktisap edilen hisselerin değerinden yüksek bedelle satışından doğan bir kardır ve ihraç primi veya emisyon primi olarak değerlendirilmelidir. Şirket, kendi paylarını ticari bir amaçla değil, mecbur kaldığı için iktisap etmiştir.
                Kendi paylarını iktisap ettiği zaman, öz kaynağı azalmıştır. Sermayesi fiilen azalmıştır. Kanuni sebepler dolayısıyla mecburen aldığı bu payları da yine kanun gereği 6 ay veya 3 yıl içinde sattığı zaman elde ettiği kar, kar değil istisnadır diye düşünmekteyim.
                Bu sebeple, ihraç primlerinin muhasebeleştirilmesinde bir vergi hesaplamadım. Ama bu yazımla beraber, Yeni Türk Ticaret Kanunundaki şirketlerin kendi paylarını iktisap etmeleri halinde, ileride anlaşmazlık konusu olabilecek ihraç primlerinin vergisel açıdan vergiye tabi olup olmayacağının, istisna olup olmadığının Maliye Bakanlığı yetkilileri tarafından açıklanması gerektiği kanaatindeyim.
 
Cevdet Akçakoca
Yeminli Mali Müşavir
Bağımsız Denetçi  

                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com