Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Yeni VUK Taslağında Bağımsız Denetim Yok

 

Bursa, 21.Ocak.2016
 
YENİ VUK TASLAĞINDA BAĞIMSIZ DENETİM YOK
                Bugün yeni Vergi Usul Kanunu taslağının bazı hükümlerini inceledim. Okuduklarımdan bir kısmı için anladıklarımı siz okuyucularımla paylaşmak istiyorum.
1.Vergi müfettişlerinin re’sen takdir yetkisi budanmış gibi görünüyor. Tasarının ilgili kısmı aşağıdaki gibidir.
            “Vergi matrahının tamamen veya kısmen maddi delillere veya kanuni ölçülere dayanılarak tespitine imkan bulunmayan hallerde, vergi müfettişleri veya vergi müfettiş yardımcılarınca re’sen tarhiyat önerilebilmesi, matrah veya matrah farkının bu Kanunun 50 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan takdir komisyonu tarafından tespit edilmesine bağlıdır. Vergi müfettişleri veya vergi müfettiş yardımcıları, yaptıkları inceleme sırasında re’sen vergi tarhını gerektirir matrah, matrah veya vergi farkı ya da haksız iade tutarı tespit etmesi durumunda, re’sen vergi tarhını gerektirir nedenler ile elde ettikleri her türlü bilgi, belge ve diğer bulgular bu Kanunun 50 nci maddesinin ikincifıkrasına göre kurulan takdir komisyonuna gönderilir. Takdir komisyonunca alınan takdir kararının vergi müfettişleri veya vergi müfettiş yardımcılarının bağlı olduğu birime aktarılmasını müteakip, düzenlenecek vergi inceleme raporu bu Kanunun 104 üncü maddesinin dördüncü ve beşinci fıkralarında yer alan esaslar çerçevesinde değerlendirilmek üzere rapor değerlendirme komisyonlarına tevdi edilir.”
                Maddenin bu şekilde düzenlenmesi, re’sen vergi tarhının daha adil olabilmesi için takdir komisyonundan geçirilmesini esas almaktadır. Bize göre güzel bir düzenlemedir.
 
2. Tasarıda değerleme esasları tamamen Vergi konusu esas alınarak düzenlenmiştir. Türkiye Muhasebe Standartları TMS veya TFRS esas alınmamıştır. Bırakın esas alınmasını herhangi bir atıf bile yapılmamıştır. Biz de yazımızın başlığı dışında, bu yazıda bağımsız denetime değinmeyeceğiz. Yalnız yeni VUK taslağında bağımsız denetim yok bilelim.
3. Taslağın en güzel yanı, ülkemizin hala enflasyonla tam olarak başa çıkamamasından dolayı bozulan mali tabloların düzeltilmesi konusunda alınacak tedbirleri işlemesidir. Enflasyon düzeltmesi artık 5 yılda bir gelecek, bilançolar daha düzenli hale gelecektir. Bu arada, özellikle bilgisayar yazılım firmaları , enflasyon düzeltmesi yazılımlarını yeniden gözden geçirerek daha pratik hale getirmelidirler. Tasarı yasalaşır yasalaşmaz, enflasyon düzeltmesi yapılacak ve her 5 yılda bir mecburi hale getirilmiş olacaktır. Söz konusu tasarı madde fıkrası şöyledir.
 
 
 
 
 
Enflasyon düzeltmesi (VUK.Mük.298)  maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi
 “Şu kadar ki şartların gerçekleşmemesi durumunda da en son enflasyon düzeltmesi yapılan dönemi takip eden beşinci yılın sonunda mali tablolar enflasyon düzeltmesine tabi tutulur.”
Şeklinde maddeye eklenmiş ve bu maddede geçen TEFE ibaresi kaldırılarak bundan sonra Yİ-ÜFE kullanılması hüküm altına alınmıştır.
                Vergi Usul Kanunu tasarısında önemli bulduğum bir iki konuyu, özellikle dikkatlerinize sundum.
 
Cevdet Akçakoca
Bağımsız denetçi
Yeminli Mali Müşavir
                                    
 
 

                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com