Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  Dijital Vergi Dairesi Üzerinden E-Defter Uygulamasına Giriş Yapılabilmesi Hakkında Duyuru (22.11.2024)      GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


DAMGA VERGİSİ İLE İLGİLİ BİR PROBLEM

 

Bursa, 13.Temmuz.2017
 
DAMGA VERGİSİ İLE İLGİLİ BİR PROBLEM
 
                Son zamanlarda ve son yazılarımda devamlı bir takım problemlerden bahsediyorum ve çözüm istiyorum. Bu yazılarım, okuyucularımdan gelen bir takım istekler ve bilgilendirmeler çerçevesinde olmaktadır. Hükümet ve Maliye Bakanlığı, ekonomiyi harekete geçirmek üzere devamlı kararlar almaktadır. Bu alınan kararların iyisi de kötüsü de olacağı malumdur. Yapılan değişikliklerin faydalı olması amaçlanmakta ise de bazı eksiklikler olacağı da tabiidir.
                Okurlarımız, alınan kararlardaki eksiklikleri veya kendilerince yanlış olduklarını düşündüklerini bize bildirmekte, biz de bu sütunlarda eksikliklerle çözüm önerilerini sunmaktayız. İşte yeni bir konu; damga vergisinde alt taşaronların durumu ne olacak?
                Konu nereden doğdu, başlangıcına gelelim.
                15.03.2017 tarih ve 30008 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2017/9973 sayılı karar, Damga vergisinde uygulamalarla ilgili aşağıdaki gibi değişiklikler yapmıştır.
13/3/2017 TARİHLİ VE 2017/9973 SAYILI KARARNAMENİN EKİ KARAR
     MADDE 1(1) Bu Karar, 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun mükerrer 30 uncu maddesinin verdiği yetkiye istinaden aynı Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yer alan bazı kâğıtlara ait damga vergisi oranları ve 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (4) sayılı tarifenin "I-Tapu İşlemleri" başlıklı bölümünün 20/a fıkrasının son paragrafında yer alan hüküm uyarınca, söz konusu fıkrada yer alan nispi harcın gayrimenkullerin türleri itibarıyla yeniden belirlenmesi ile 20/6/2001 tarihli ve 4684 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun geçici 3 üncü maddesinin (a) bendinde yer alan yetkiye istinaden, yurt dışından kullanılan bazı kredilerde Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu kesintisi oranının yeniden belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır.
     MADDE 2 (1) 488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun "I. Akitlerle ilgili kâğıtlar" başlıklı bölümünün "A. Belli parayı ihtiva eden kâğıtlar" başlıklı fıkrasının (14), (15), (16) ve (17) numaralı bentlerinde yer alan kâğıtlar için damga vergisi oranı "0" (sıfır) olarak uygulanır.
     MADDE 3(1) 30/9/2017 tarihine kadar (bu tarih dahil) uygulanmak üzere, 492 sayılı Kanuna bağlı (4) sayılı tarifenin "I-Tapu İşlemleri" başlıklı bölümünün 20/a fıkrasında sayılan tapu işlemleri üzerinden "binde 20" nispetinde alınan tapu harcı, konut ve işyerlerinde (kat irtifakı tesis edilmiş olanlar dahil) "binde 15" olarak yeniden belirlenmiştir.
     MADDE 4 (1) Bankalar ve finansman şirketleri dışında, Türkiye'de yerleşik kişilerin yurt dışından sağladıkları Türk Lirası kredilerde (fiduciary işlemler hariç) Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu kesintisi oranı; ortalama vadesi bir yıla kadar olanlarda %1 (yüzde bir), bir yıl ve üzeri olanlarda %0 (yüzde sıfır) olarak tespit edilmiştir.
     MADDE 5(1) Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu kararla Damga vergisi Kanununa ekli 1 sayılı tablonun (ki bu tablo damga vergisine tabi kağıtları saymaktadır) 14-15-16 ve 17. bentleri şu hali almıştır. Normal olarak bu eklenen bentler, belli parayı ihtiva eden akitlerle ilgili kağıtlardandır ve akitlerle ilgili kağıtlar binde dokuzkırksekiz(%o9,48) oranında damga vergisine tabidir.  Ancak, 15.Mart.2017 tarihinden itibaren bu bentlerin damga vergileri 0 (sıfır ) olarak tatbik edilecektir.
İlgili Bentler:
 14.Resmi şekilde düzenlenen kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat sözleşmeleri                                                           (Binde  0)
  15. Resmi şekilde düzenlenen kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat sözleşmeleri kapsamında yapı müteahhitleri ile alt yükleniciler arasında düzenlenen inşaat taahhüt sözleşmeleri                                                          (Binde 0
 16. Kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat işlerine ilişkin danışmanlık hizmet sözleşmeleri                                                         (Binde 0)
 17. Yapı denetimi hizmet sözleşmeleri                (Binde 0)
Problem Nedir?
15 Numaralı bentte resmi şekilde düzenlenen kat karşılığı veya hasılat paylaşımı inşaat sözleşmeleri kapsamında yapı müteahhitleri ile alt yükleniciler arasında düzenlenen inşaat taahhüt sözleşmeleri (0) sıfır damga vergisine tabidir.
                Peki, alt yükleniciler de bir alt yüklenici ile sözleşme yaparsa ne olacak? Sözleşme damga vergisi yine sıfır (0) mı olacaktır. İşte problem burada doğmaktadır. Genel olarak, müteahhit ile alt yükleniciler arasında sözleşmelerde damga vergisi (0) ise, alt yüklenicilerin de daha alt yükleniciler ile yaptıkları sözleşmelerin de damga vergisinin (0) olması gerekmektedir.
                Ancak, bazı vergi daireleri, alt yüklenicinin bir alt yüklenici ile yaptığı sözleşmeye (0) damga vergisi uygularken, bazıları da binde 9,48 damga vergisi talep etmektedir.
                Bu konunun çözüme kavuşması için mükelleflerin Maliye Bakanlığına müracaat ederek bir özelge almasını tavsiye etmekteyiz.
 
Cevdet Akçakoca
Bağımsız Denetçi
Yeminli Mali Müşavir
 
 

                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com