Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


VERGİ KONUSUNDA ULUSLARARASI İDARİ YARDIMLAŞMA

 

Bursa, 11.Ocak.2018
 
VERGİ KONUSUNDA ULUSLARARASI İDARİ YARDIMLAŞMA
 
                Bu sütunlarda 2 adet yazımızı uluslararası çifte vergilendirme anlaşmalarına tahsis ettik. Şimdi bir adım daha ileri giderek 20.05.2017 tarihinde 7018 sayılı kanunla Türkiye Cumhuriyeti adına imzalanan VERGİ KONULARINDA KARŞILIKLI İDARİ YARDIMLAŞMA SÖZLEŞMESİ’NDEN bahsedeceğiz.
                Söz konusu sözleşme 2017/10969 sayılı kararla onaylanarak 26.11.2017 tarih ve 30252 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
                Bu sözleşmenin imzalayanları Avrupa Konseyi üye Devletleri ile Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD) üye ülkeleridir.
Sözleşmenin imza sebeplerine bakarsak:
1.     Kişi, sermaye, mal ve hizmetlerin uluslararası dolaşımı artışı vergi kayıp ve kaçağı olasılığını artırmıştır.
2.     Vergi kayıp ve kaçağını önlemek için uluslararası anlaşmalar yapılmıştır.
3.     Mükellef haklarının da korunabilmesi için vergi konularında devletler arasında bir takım uyumlu çabaların artırılması şarttır.
4.     Bu konularda temel ilkelerin devletlerin işbirliği ve çifte vergilendirme konularının gözönünde bulundurularak çalışılmalıdır.
5.     Vergi konularında idari yardımlaşma sözleşmesi gerekli olmuştur.
6.     Sözleşme her türlü idari yardımlaşma, tebligat ve inceleme hükümlerini içerecektir. 
7.     Sözleşme, gelir-kazanç, katma değer vergisi, motorlu taşıtlar vergisi, gayrimenkul vergileri, servet-değer artış vergileri ile sosyal güvenlik primleri ve anlaşmada yazılı her türlü vergileri kapsamaktadır.
 
Sözleşme tarafları, sözleşme kapsamına giren vergiler konusunda iç mevzuat hükümlerinin yürütülmesi ve uygulanması için öngörülen bilgileri değişime tabu tutacaklardır. Ancak, taraflar bu bilgileri iletmeden önce, iç mevzuat uyarınca gerektiği takdirde ilişkili kendi vatandaşlarını haberdar edebileceklerdir.
Taraflardan birinin talebi üzerine eş zamanlı vergi incelemesi yapılabilecektir.
Devletler başvurduğu takdirde veya yetkili makamlarca talep edildiği takdirde yurt dışında da vergi incelemesi yapılabilecektir. Burada şart: karşı devletin de kabul etmesidir.
Çelişkili bilgileri taraflar birbirine iletebileceklerdir.
Taraflar tahsilatta da yardımlaşmada bulunabileceklerdir.
Karşılıklı koruma önlemleri alınabilecektir.
Karşılıklı idari yardımlaşma konusunda da ülkelerin kendi zamanaşımı mevzuatı geçerlidir. Ama genel olarak 15 yıllık bir zaman aşımından sonra yapılan yardım talepleri ilgili devletlerce kabul edilmeyebilecektir.
Yardımlaşma talebi uygun bulunursa talepte bulunan devlet, yapılan işlemleri ve yardımlaşmanın sonucunu başvuran devlete mümkün olan en kısa zamanda bildirecektir. Talep kabul edilmez ise de yin en kısa zamanda red kararı ve sebepleri bildirilecektir.
Kişilerin korunması ve yardım sağlama yükümlülüğünün sınırları da belirlenmiştir. Bu sınırlar ilgili devlet hükümlerini ve yasalarının üzerinde olmayacaktır diyebiliriz.
Tarafların verdiği ve vereceği bilgiler, elde ettikleri bilgiler gizli tutulacaktır.
Sözleşme kapsamındaki davalar yalnızca ilgili devletin yetkili organlarına getirilecektir.
Taraflar, sözleşmenin uygulanması konusunda yetkili makamları vasıtasıyla birbirleriyle iletişimle bulunabilecekler, yetkilileri yine bu makamlar yetkilendirecekler ve iki tarafın yetkili makamları sözleşmenin uygulanma biçimi hakkında anlaşabileceklerdir.
Bu sözleşme , Avrupa Konseyi üye devletleri ile OECD üye ülkelerinin imzasına açık olacak ve onaylayan ülkelerde uygulanacaktır.
Üye devletler anlaşma konusunda çekinceler koyabilir veya anlaşmadan çekilebileceklerdir.
SONUÇ:
Dünya globalleşmiş ve Yavuz Sultan Selimin dediği gibi küçücük hale gelmiştir. Bilgi alış verişi artmış, haberleşme artmıştır. Dolayısıyla ülkemiz de dünyaya açılmış, bugün toplamda yabancı ülkelerle 400 milyar dolarlık ilişkileri olan bir ülke haline gelmiştir. 2013 hedeflerini göz önüne aldığımızda bir ila birbuçuk trilyon (1-1,5 trilyon) dolarlık uluslararası ilişkileri olan bir ülke haline gelecektir.
Böyle uluslararası anlaşmalar, çifte vergilendirmeyi önleme anlaşmaları (ÇVÖA) ve karşılıklı bilgi alışverişi anlaşmaları hakikaten gerekli hale gelmiştir.
Dünyaya açılan firmalarımızın burada belirttiğimiz idari yardımlaşma anlaşması ile daha önce açıklamaya çalıştığımız Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmalarını da dikkatle inceleyerek ilişkilerinde gözönüne almaları son derece önemli ve gereklidir.
Cevdet Akçakoca
Bağımsız Denetçi
Yeminli Mali Müşavir

                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com