Ana Sayfa Yap         Sık Kullanılanlara Ekle           İletişim    

  GİB E-Arşiv Portal'da Son Günlerde Kesintiler Yaşanmaktadır (19.11.2024)      GİB: Akaryakıt Satışlarında UTTS Kullanılması Hakkında Duyuru (19.11.2024)      Gelir ve Kurum Geçici Vergi Beyannamelerinin Verilme ve Ödeme Süreleri Uzatıldı (15.11.2024)      YN ÖKC Mükelleflerine Bankalar Tarafından Verilen Pos Cihazlarının Geri Alınma İşlemi 10.01.2025 Tarihine Ertelenmiştir (15.11.2024)      İşte Kullanılan Taşıtların “Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine (UTTS)” 31/12/2024 Tarihine Kadar Kayıt Ettirme Zorunludur (14.11.2024)      Mal ve Hizmetlere Uygulanacak Katma Değer Vergisi Oranlarının Tespitine İlişkin Kararda Değişiklik Yapılmasına Dair Karar (Karar Sayısı: 9126) (14.11.2024)      7531 Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (14.11.2024)      SGK Genelgesi 2024/13 Yayınlandı (13.11.2024)      E-Fatura ve E-Arşiv Fatura Uygulamasına Dahil Olmayan Mükelleflerce Düzenlenecek Tüm Faturaların, E-Arşiv Fatura Olarak Düzenlenmesi Zorunluluğu Getiriliyor (13.11.2024)      E-Defter Uygulaması Başvuru Dilekçesi GİB Dijital Vergi Dairesinden Yapılacak (13.11.2024)      Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (13.11.2024)      435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği Kapsamında Bilgi Girişi (13.11.2024)      E-Defter Uygulamasına Dahil Olan Mükelleflerin Dikkatine (12.11.2024)      Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’Nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 573) (12.11.2024)      Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Tüm Mükelleflere 1 Ocak 2025 Tarihinden İtibaren E-Defter Uygulamasına Geçme Zorunluluğu Getirildi (11.11.2024)      E-Defter ve Berat Yükleme Tarihleri Değişti (08.11.2024)      E-Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 5) (08.11.2024)      TÜRMOB: Enflasyon Düzeltmesine İlişkin VUK Sirküleri (04.11.2024)      7256 ve 7326 sayılı Yapılandırma Kanunlarının Taksit Ödeme Sürelerinin Uzatılmasına İlişkin 1/11/2024 Tarihli ve 9078 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı 2/11/2024 Tarihli ve 32710 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlandı (02.11.2024)      VUK Sirküler 176 - Enflasyon Düzeltmesi Uygulaması (01.11.2024)     

HAVA DURUMU

MAKALELER


Binek otomobili kazası ve sigortadan alınan tazminat

2019 yılı sonunda yapılan değişiklikle binek otomobillerinin muhasebe ve amortisman kayıtları değiştirilmiştir.

Alınan binek otomobillerinde doğrudan gider kaydedilecek ÖTV ve KDV tutarları 115.000 TL. olarak belirlenmiş, kalanın masraf yazılamayacağı, araç bedeli olarak da 135.000 liranın üstündeki kısmın yine kabul edilmeyeceği belirtildiği gibi, araç giderlerinin %70 i kabul edilecek, kalan k%30 kabul edilmeyen gider olacak, kiralanan araç kira bedelinin ise aylık 5500 liradan fazlasının yine kanunen kabul edilmeyen gider olduğu açıklanmıştır.  Ayrıca ikinci el araç giderlerinde 250.000 liranın üstündeki bedele amortisman ayrılamayacağı, yeni alınmış araçlarda ise 135.000 liralık kısmın üzerindeki kısma amortisman ayrılamayacağı hükmü getirilmiştir. İlk defa gelen bu hükümler bir takım kavram kargaşasına sebep olmuştur.

                2020 yılında bu rakamlar  enflasyon oranında artırılmıştır. Sayın okurlarımızın bildiği gibi bu konuda 3 adet yazı yazdım. Kendi düşünceme göre kayıtların nasıl yapılması gerektiğini açıklamaya çalıştım. Özellikle de  Kasım ayında yazdığım bu yazılarda ileride çıkacak tebliğlerin daha başka türlü kayıtlar içerebileceğini, benim yazılarımda muhasebe sistemi uygulama genel tebliğleri ve bağımsız denetim ilkelerinin esas alınarak konunun incelenip  çözüm önerildiğini belirtmiştim.

                Gördüğüm kadarıyla bugüne kadar bu konuda herhangi bir tebliğ veya sirküler yayımlanmadı. Yazılarımda önerdiğim çözümü ve kayıt sistemini bir çok meslektaşım uyguluyor.

                2020 yılının ilk ayı sona ermek üzere ve  yıl içi uygulamalar, olaylar , yeni soru ve sonuçlar ortaya çıkarmaya başladı.

  Bunlardan biri de binek otomobili kazaya uğradığı takdirde ne olacak sorusu?

                Binek otomobilinin trafik kazası yapması sonucu hasar meydana gelmiştir. Daha sonra araç ya sigorta tarafından veya bizzat araç sahibi tarafından tamir ettirilir.

                Tamirciden faturalar alınır. Bunlar muhasebeye kaydedilir ve bir dosya ekinde sigorta şirketine verilir. Sigorta şirketi de hasar bedelini araç sahibine öder.

                Bu kayıtların nasıl yapılacağını bütün meslektaşlar bilirler. Bu yüzden yazıma almıyorum.

                Şimdiye kadar uygulanan sistem budur.

                Binek otomobillerinde gider kısıtlaması ile acaba bu sistem değişir mi? Değişmiş midir?

                Bana göre değişmemiştir.

                Ben böyle bir hasar ve daha sonra tamirciye tamir ettirilmesi ve sigortadan bedelinin alınması halinde, sigorta şirketi hasar bedelini ister tamirciye ,  ister bizim şirketimize ödesin,  HİÇ BİR ŞEKİLDE GİDER KISITLAMASI uygulanmayacağını düşünüyorum.

  1. Eğer tamiri doğrudan sigorta şirketi yaptırıyorsa araç faturaları da sigorta şirketine alınıyor demektir. İşletmemizi ilgilendirmez, araç tamir edildiğinde aracımızı alırız.
  2. Aracın tamirini biz yaptırıyorsak ve faturaların ibrazı karşılığında sigorta şirketinden bedelini tazminat olarak alıyorsak, yine bana göre herhangi bir gider kısıtlaması yapmaya gerek yoktur. Tamir ve kdv bedelini tamamen sigorta şirketi üstlenmektedir. Bizim yapacağımız kayıtlarda tamir için aldığımız faturaları geçici bir hesapta toplar, sigorta şirketinden bedeli geldiğinde gelen bedel ile geçici hesabı kapatırız. Gider kısıtlaması firmamızı ilgilendirmemiş olur.
  3. Eğer sigorta tutarı bir muafiyetle yaptırılmışsa burada problem doğabilir. Çünkü alacağımız faturaların ve yapılan masrafın belli bir kısmı yani örnek olarak %20 si gibi bir bedel işletmemizin cebinden çıkacak demektir. Bu takdirde sigorta şirketinden alamadığımız gider karşılığına GİDER KISITLAMASI  uygulamak gerektiği düşüncesindeyim.
    İnşallah bu konuda da Maliye Bakanlığı tarafından açıklayıcı bir tebliğ veya sirküler yayınlanır.

                             

AKÇAKOCA Yeminli Mali Müşavirlik Ltd. Şti.

Adres:      Kükürtlü Mh. 3. Kardelen Sokak, Yıldız Apt. Sitesi Yıldız Apt. Blok No. 2A Osmangazi/Bursa

                 
29 Ekim Mah. Muammer Aksoy Cad. Kirmikil İş Merkezi No:26 /18 ve 22 Nilüfer /Bursa

Tel:           (0224) 233 28 20

E-Posta:   cevdeta@cevdetakcakoca.com  -   akcakoca@superonline.com



Her hakkı saklıdır. 2010 www.akcakocaymm.com.tr

Web Tasarım   
www.MuhasebeTR.com